Zbee första elektriska trehjulingen av sitt slag i Australien.

Elfordonstillverkaren Clean Motion AB har skrivit på samarbetsavtal med en lokal partner i Brisbane om försäljning och representation av Zbee i Australien

Clean Motion har skrivit avtal med det nybildade företaget e-Motion Concerts Pvt. Ltd. för representation och försäljning av Zbee i Australien. Bolaget drivs av Wolfgang Roffmann som tidigare mycket framgångsrikt introducerat den italienska förbränningsmotordrivna trehjulingen, i Australien. Samtidigt är fordonet nu är inne i slutfasen av fullständigt typgodkännande för Australien.

- Wolfgang Roffmann, VD för eMotion Concepts, Zbee är det typ av fordon vi letat länge efter och nu väntar vi bara på en sista inspektion och sedan klartecken från myndigheterna. Brisbane och Gold Coast är idealiska platser för ett sådant här fordon och vi kommer att ta fram en strategi för att även kunna nå ut över hela Australien.
Rektionerna hittills har varit fantastiska och vi siktar på att de närmsta åren kunna sälja fordon med utgångspunkt från Brisbane.

Zbee kommer att klassas som LB1 i Australien vilket är motsvarande L2e i Europa, det enda som skiljer är högsta tillåtna hastighet på 50km/h.
- Christoffer Sveder Marknadsansvarig på Clean Motion, tycker att Australien är en mycket lovande marknad. Nu när fordonet snart kommit igenom typgodkännandefasen så tror vi att det kan gå fort. Vi har redan fått bra respons från myndigheter och lokala elektromobilitets-organisationer på plats.

Fordon som säljs i Australien kommer initialt att importeras från Clean Motion men parternas målsättning är lokal montering på sikt.
 - Det blir ett naturligt steg att ta när man nått en viss volym. Vårt mikrofabrikskoncept gör det ekonomiskt att sätta upp en tillverkning för små volymer, säger Göran Folkesson VD på Clean Motion.

Zbee kommer visas för första gången för allmänheten på Myriad-tech & innovation festival i Brisbane 29-31:a mars.

Lerum, 2017-03-28

För mer information, vänligen kontakta:
Christoffer Sveder
Marknad och Försäljning, Clean Motion AB
Email:christoffer@cleanmotion.se

Göran Folkesson
VD, Clean Motion AB
Email: goran@cleanmotion.se

För e-Motion Concepts:
Wolfgang Roffmann
Managing Director
e-Motion Concepts Pty Ltd
Email: info@e-motionconcepts.com.au
Web: www.emotionconcepts.com.au

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer elfordon. Bolagets vision är att utveckla verkligt hållbara produkter som den stora massan av världens befolkning har råd med. Clean Motion har därför utvecklat nästa generation av effektiva och miljövänliga fordon för att möta 2000- talets transportbehov. Bolagets elektriska fordon, Zbee, är lätt, har en hög effektivitet och således en mycket god driftsekonomi. Clean Motion förser marknaden med säkra och energieffektiva fordon för en hållbar stadstrafikmiljö.

Clean Motion AB är listat på First North vid Nasdaq Stockholm. G&W Fondkommission är av Bolaget utsedd Certified Adviser. För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se

Clean Motion Pressrelease, 20170328, Zbee i Australien