CellaVision kvantifierar utsikten för första kvartalet 2017. Omsättning överstigande 93 MSEK i första kvartalet 2017

Informationen lämnades för offentliggörande 2017-04-07 klockan 08.20.

CellaVision AB (publ) släpper preliminära siffror för första kvartalet med anledning av att bolagets omsättning ökat kraftigt under jämfört med samma period föregående år. Bolaget meddelar en preliminär omsättning överstigande 93 MSEK (58,3) med en omsättningstillväxt på minst 60 procent och ett rörelseresultat överstigande 34 MSEK (13,9).

CellaVision har en ojämn orderingång och omsättning och variationen kan vara stor mellan kvartal. Så även för olika geografiska regioner. Under första kvartalet 2017 hade CellaVision en exceptionell omsättning i Americas och APAC och en mer stabil utveckling i EMEA jämfört med samma period föregående år. Detta summerat är den främsta anledningen till  omsättningsökningen för första kvartalet 2017.

Bolaget kommer att offentliggöra delårsrapporten för första kvartalet 2017, den fjärde maj klockan 08.20.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Zlatko Rihter, VD och koncernchef, CellaVision AB
Tel: +46 (0) 733- 62 11 06 | Epost: zlatko.rihter@cellavision.se

Om CellaVision
CellaVision är ett innovativt, globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer ledande system för rutinanalys av blod och andra kroppsvätskor inom sjukvården. Analyserna utgör ofta viktigt underlag för snabba och korrekta sjukdomsdiagnoser, tex vid infektioner och allvarliga cancersjukdomar. CellaVisions produkter rationaliserar manuellt laboratoriearbete, säkrar och stödjer effektiva arbetsflöden och kompetensutveckling inom och mellan sjukhus. Spetskompetens finns inom bildanalys, artificiell intelligens och automatiserad mikroskopering. Försäljning sker via globala partners med support från moderbolaget i Lund samt marknadsorganisationer i USA, Kanada, Kina, Sverige, Japan, Dubai, Sydkorea, Frankrike och Australien. 2016 var omsättningen 265 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap. Läs mer på www.cellavision.se

Pdf