Acarix publicerar årsredovisningen för 2016

Pressmeddelande från Acarix AB (publ) 2017-04-18

Acarix publicerar årsredovisningen för 2016

Idag, tisdagen den 18 april, publicerar Acarix sin årsredovisning för verksamhetsåret 2016 på bolagets hemsida www.acarix.com.

Årsredovisningen finns även bifogad i pressreleasen.

För ytterligare information kontakta:
Søren Rysholt Christiansen, VD E-post: dksrc@acarix.com Telefon: +45 2777 1112

Informationen ovan är sådan som Acarix AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk 596/2014. Informationen lämnades för offentliggörande, genom förmedling av den kontaktperson som anges ovan, kl 08:00 den 18 april 2017.

Till redaktionen:

Acarix, CADScor®System och mätning av hjärtljud

Acarix grundades 2009 och sedan 2010 har danska riskkapitalföretagen SEED Capital (DK) och Sunstone Life Science Ventures (DK) finansierat utvecklingen av bolaget fram till noteringen på First North Premium i december 2016. Acarix har även stärkt sin ledning med nya personer med erfarenhet från seniora befattningar inom internationella medtech företag - CEO Søren Rysholt Christiansen arbetade tidigare på ELOS Medtech, GN ReSound and Cook Medical.

Acarix CADScor®System bygger på banbrytande forskning inom ljuddetektion och signalprocess. Det har länge varit känt att både hjärtats kontraktion och turbulent blodflöde ger upphov till ljud. Kontraktionsrelaterade ljud uppträder i lägre frekvenser medan turbulenta ljud från blodflödet orsakad av partiell obstruktion (stenos) i kransartärerna) orsakar ljud av högre frekvens. Detekteringen av dessa blåsljud kräver apparatur med hög känslighet eftersom energin hos blåsljud är mycket svag. Att upptäcka och registrera blåsljud som härrör från kranskärlen kräver inte bara en avancerad sensor utan också att detektorns placering på huden över hjärtat är sådant att den inspelade signalen optimeras och att externt brus undviks.

CADScor®System kan med 97 procents säkerhet (negative predictive value) utesluta kransartärsjukdom, det vill säga att den diagnostiska precisionen är mycket hög. Acarix anser att detta öppnar möjligheter för metoden att användas som ett första test, vilket minskar patienternas oro och kortar väntetiderna, samtidigt som det förbättrar prioriteringen av patienter i behov av dyrare och invasiva diagnosmetoder.

Acarix CADScor®System är uppbyggt som ett allt-i-ett-system omfattande inspelning av blåsljuden, bearbetning av signalen och presentation av s.k. patientspecifika CAD-score, på enhetens skärm.

CADScor®System innehåller också nödvändig elektronik för att instruera personal och vägleda patienten genom mätperioderna direkt på skärmen. Systemet omfattar också en dockningsstation för daglig test och kalibrering av sensorn. Systemet är integrerat med en självhäftande platta som låser CADScor®-sensorn i en fixerad position ovanför hjärtat under mätning.

Programvaran i Acarix CADScor®System säkerställer att inspelningen görs under kontrollerade förhållanden.

CADScor®System är CE-märkt (av TÜV 2015). Kommersiell lansering planeras 2017.

Se mer på www.acarix.com

Press release_Acarix AB_Årsredovisning2016