Oasmia genomför riktad kvittningsemission av konvertibler om totalt 26 miljoner kr med konverteringskurs om 8,00 kr

Oasmia Pharmaceutical AB (publ) (“Oasmia” eller ”Bolaget”) offentliggör härmed att Bolaget har genomfört en placering av ett konvertibelt lån om 26 000 000 kronor genom en riktad nyemission, med kvittningsrätt, till innehavare av bolagets konvertibler 2016:1 (den ”Riktade Konvertibelemissionen”). Betalning har erlagts genom kvittning av ca 93% av det totala nominella beloppet för konvertibler 2016:1, vilka förföll till betalning den 14 april 2017.

Uppsala, 2017-04-18 08:55 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- De nya konvertiblerna speglar huvudsakligen villkoren, med justering för nominellt belopp per konvertibel och antal konvertibler, för de konvertibler som emitterades i april 2016 och som förföll till betalning den 14 april 2017. Betalning för de nya konvertiblerna har erlagts genom partiell kvittning av fordran på Bolaget avseende konvertibler 2016:1, där upplupen ränta samt återbetalning av konvertibler motsvarande 2 000 000 kr kontantregleras av Bolaget. Den Riktade Konvertibel-emissionen, som aviserades den 21 mars 2017, innebär att Oasmia emitterar 26 konvertibler till ett nominellt belopp om 1 000 000 kronor per konvertibel.

För att genomföra den Riktade Konvertibelemissionen har styrelsen i Oasmia med stöd av bemyndigande från årsstämman som hölls den 26 september 2016 beslutat om en riktad emission av ett konvertibelt lån om 28 000 000 kronor. Konvertiblerna har tecknats till ca 93 procent av nominellt värde och det konvertibla lånet löper med en årlig ränta om 8,5 procent. Lånet förfaller den 18 april 2018 i den mån det inte konverterats till aktier, genom påkallande av konvertibelhavare eller bolaget, eller återbetalats dessförinnan.

Konverteringskursen för aktierna om 8,00 kronor motsvarar ca 118% av Oasmia-aktiens stängningskurs på Nasdaq Stockholm den 13 april 2017. Styrelsen har därigenom säkerställt konvertibelvillkorens marknadsmässighet. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt genom riktad nyemission är styrelsens bedömning att det är ändamålsenligt att befintliga konvertibelinnehavare får en möjlighet att återinvestera medel i Oasmia till marknadsmässiga villkor samt att det är härigenom är möjligt för Bolaget att emittera ett nytt konvertibellån vid behov till på förhand vidtalade investerare, på väsentligen kortare tid samt till en väsentligen lägre kostnad än om detta erbjuds befintliga aktieägare.

Utöver det konvertibla lånet om 28 000 000 kronor (serie 2016:1) som förföll den 14 april 2017, så har Oasmia i juni 2016 respektive mars 2017 genomfört riktade emissioner av konvertibla lån om 42 000 000 kronor (serie 2016:2) respektive 42 000 193,40 kr (serie 2017:1). Den Riktade Konvertibelemissionen kommer således innebära emission av konvertibler av serie 2017:2. Fullständig konvertering av aktier av samtliga konvertibler av serie 2017:2 innebär att antalet aktier i Oasmia ökar med 3 250 000 och att aktiekapitalet ökar med 325 000 kronor. Vid fullständig konvertering av konvertibellånet uppstår (baserat på aktieantalet per dagens datum) en aktieutspädning om cirka 2,7 procent.

Information till redaktionen:

Om Oasmia Pharmaceutical AB

(NASDAQ Stockholm: OASM) Oasmia Pharmaceutical AB utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer en ny generation av läkemedel inom human- och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar innehållande nanopartiklar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrande egenskaper, förbättrad biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ i Stockholm, Frankfurt Stock Exchange och NASDAQ Capital Markets.

Viktig information

Utgivning, publicering eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara olaglig. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan till, att förvärva eller teckna några värdepapper i Oasmia Pharmaceutical AB (publ) i någon jurisdiktion, varken från Oasmia Pharmaceutical AB (publ) eller någon annan. Värdepapper som det refereras till i detta pressmeddelande får inte erbjudas eller försäljas i någon jurisdiktion i avsaknad av registrering under tillämplig värdepapperslagstiftning eller ett undantag från sådan registrering.

För mer information, kontakta:
         Julian Aleksov, Arbetande tf styrelseordförande
         E-post: julian.aleksov@oasmia.com