Immunicum AB erhåller godkännande av det internationella generiska namnet (INN) ilixadencel för INTUVAX®

12 juni 2017

--Ett av de första namnen på cell-baserade terapier som etableras av WHO--

Immunicum AB (publ), First North Premier: (IMMU.ST), ett bioteknikbolag som utvecklar nya immunaktiverande cancerbehandlingar för ett antal solida tumörer, meddelar i dag att bolaget har erhållit godkännande av det internationella generiska namnet (INN), ilixadencel för sin ledande läkemedelskandidat INTUVAX®, en cancerimmunaktiverare speciellt utvecklad för att förstärka patientens eget immunförsvar genom att känna igen och angripa cancerceller. INN-systemet har etablerats för att underlätta identifieringen av farmaceutiska substanser eller aktiva farmaceutiska komponenter på ett unikt och universiellt sätt. Ilixadencel är det rekommenderade generiska namnet som Världshälsoorganisationen (WHO) har valt ut i nära samarbete med "Expert Advisory Panel" vid "The International Pharmacopoeia and Pharmaceutical Preparations".

"Godkännandet av INTUVAXs eget INN, är ett av de allra första namnen på cell-baserade terapier som etableras av WHO, och delvis ska ses som ett erkännande av vår produkts unika egenskaper. Det gör att vi kan vara konsekventa, särskilt som vi arbetar med kliniker över hela världen som en del av vårt globala utvecklingsprogram för ilixadencel. Vi är glada att ha fått vår ansökan om INN accepterad och godkänd av WHO. Från och med nu kommer vi att använda nomenklaturen ilixadencel i all kommunikation kring denna cellterapi", säger Carlos De Sousa, VD för Immunicum.

Ilixadencel är en lagringsbar allogen cellbaserad immunoterapi som som för närvarande utvärderas i en global fas 2-studie av njurcancerpatienter, MERECA (MEtastatic REnal Cell CArcinoma). Studien undersöker och dokumenterar effekten av ilixadencel och pågår för närvarande i åtta länder inom EU samt har godkänts av FDA för studiestart i USA. Ilixadencel ingår också i pågående fas-1 studier för att utvärdera dess potential som behandling av levercancer och gastrointestinala stromacellstumörer (GIST).

Om ilixadencel
Ilixadencel, cellterapi läkemedel (tidigare benämnd INTUVAX) är en cancerimmunaktiverare som utvecklats för behandling av solida tumörer. Dess aktiva beståndsdel, pro-inflammatoriska allogena dendritiska celler, är framtagen från friska blodgivare. Intratumoral injektion av dessa celler förväntas leda till en inflammatorisk reaktion som i sin tur leder till tumörspecifik aktivering av patientens cytotoxiska T-lymfocyter.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

Carlos de Sousa, CEO, Immunicum
Telefon: +46 (0) 31 41 50 52
E-post: info@immunicum.com

INVESTERAR RELATIONER, SVERIGE

Helena Stångberg
Hallvarsson & Halvarsson
Telefon: + 46 709 71 12 53
E-post: helena.stangberg@halvarsson.se

MEDIAKONTAKT

MacDougall Biomedical Communications
Gretchen Schweitzer or Stephane May