Tulevaisuudessa luokkahuone on museonähtävyys

Suomalainen tekoäly avaa koulutusviennin

Suomalaiset koulutusalan yhtiöt lähtevät yhdessä valloittamaan maailmaa tekoälyn avulla. Suomessa kehitetty tekoäly lisää oppimismotivaatiota, vähentää keskeyttämisiä ja parantaa oppimistuloksia. Kyselyjä on jo useista maista, kuten Intiassa ja Arabimaissa.

Pohjoismaiden johtava yksityinen työelämän kouluttaja Soprano ja kansainvälisesti palkitun älykkään oppimisalustan kehittänyt Claned esittelivät keskiviikkona 14.6. Helsingissä tulevaisuuden digioppimista ja koulutusviennin mahdollisuuksia.

Suomalainen koulutusvienti – isoja lupauksia mutta vähän euroja

Koulutusvientimme arvo vuonna 2015 oli 15,9 miljoonaa euroa. Saman kokoisessa Uudessa Seelannissa koulutusvienti oli 1,8 miljardia, siis yhtä paljon kuin Suomen rakennus- ja projektivienti yhteensä. Myös Ruotsin koulutusvienti on moninkertainen.

– Maamme koulutusvienti on tähän saakka ollut julkisten toimijoiden käsissä ja pääasiassa julkisesti rahoitettua opettajankoulutusta eri maissa. Siis hyvin perinteistä luokkahuonekoulutusta. Suomen teknologista edelläkävijyyttä ei ole koulutusviennissä juurikaan hyödynnetty, toteaa Soprano Oyj:n toimitusjohtaja Kaisa Vikkula.

Nyt pörssiyhtiö Soprano ja teknologiayhtiö Claned panostavat työelämän online-koulutusvientiin tekoälyn avulla.

Luokkahuonekoulutukset vähenevät ja online-kurssit jäävät kesken

Nykytyöntekijöillä on yhä vähemmän aikaa lähteä usean päivän luokkahuonekoulutukseen. Eivätkä työnantajat halua vanhanaikaisesta koulutuksesta maksaa. Tilalle tarjottujen online-kurssien ongelmana puolestaan on suuri keskeyttämisprosentti. Jopa yli 95 prosenttia aloittaneista keskeyttää avoimet online-kurssit.

– Soprano on jo kahden vuoden ajan kehittänyt työelämän koulutukseen uusia tehokkaampia hybridimalleja, henkilökohtaista konsultointia yhdistettynä digitaaliseen koulutusaineistoon ja pilvipalveluihin. Nyt avuksi on kehitetty jatkuvasti oppiva tekoäly, Vikkula kertoo.

Suomalaiseen kasvatuspsykologiaan ja Clanedin koneoppimis-algoritmeihin perustuva analytiikka oppii mitkä tekijät vaikuttavat opiskelijan oppimiseen. Tekoälyn ansiosta jatkossa Sopranon kursseilla jokaisen oppimispolku on yksilöllinen, joku oppii lukemalla, toinen keskustelemalla ja kolmas katselemalla videoita. Yhtä kaikki, suomalainen innovaatio lisää todistetusti opiskelumotivaatiota, vähentää keskeyttämisiä sekä parantaa oppimistuloksia.

Voisiko työelämän koulutuksesta tulla Suomen seuraava peliteollisuus?

Peliteollisuutemme vienti on muutamassa vuodessa noussut miljardiluokkaan. Myös koulutusvienti voi nousta vastaavasti, kun se hyväksytään digitaaliseksi liiketoiminnaksi ja siihen panostetaan. Työelämän koulutus on vahvasti kehittyvä globaali kasvuala.

– Lisäksi Suomella on erityisosaamista. Olemme kasvatuspsykologian edelläkävijä. Pedagogista osaamistamme tullaan ihmettelemään maailman ääristä. Arvomaailmamme on helposti hyväksyttävissä. Tutkitusti Suomen maabrändiin liitetään teknologinen edelläkävijyys ja korkeatasoinen koulutus, Vikkula pohtii.

Suomalaisten ammattitutkintojen koulutusvienti on vapautumassa 1.1.2018

Ammattitutkintojen vapauttamista koskeva lakiesitys on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Soprano haluaa olla paalupaikalla kun kansainväliset markkinat avautuvat suomalaiselle koulutusosaamiselle. Yhtiö on jo aloittanut ammatillisten koulutusten digitalisointityön.

– Uskomme, että nykymuotoisia luokkahuoneita tarvitaan tulevaisuudessa vain museoissa. Työelämän koulutus muuttaa tulevien vuosien aikana vallankumouksellisesti muotoaan. Tulevaisuudessa tekoäly ohjaa oppimista – yksilöllisesti ja väsymättä, Sopranon Vikkula päättää.

Lisätietoja:
Kaisa Vikkula, toimitusjohtaja
kaisa.vikkula@soprano.fi

Arto Tenhunen, hallituksen puheenjohtaja
arto.tenhunen@soprano.fi

Vesa Perälä, hallituksen puheenjohtaja
Claned Group Oy

vesa@claned.com

Soprano Oyj
Sopranosta on kasvanut Pohjoismaiden johtava yksityinen työelämän kouluttaja. Nyt yhtiö tähtää entistä laajemmille kansainvälisille markkinoille investoimalla digitaalisiin pilvipalveluihin. Sopranon tavoitteena on olla asiakkaalle halutuin kumppani osaamisen kehittämisessä sekä tarjota asiakkaalle paras kurssitarjonta, halutuimmat valmentajat sekä älykkäät oppimisympäristöt.

Sopranoon kuuluvat suomalainen Management Institute of Finland MIF (ammatti- ja näyttötutkinnot), Johtamistaidon Opisto JTO (johtamis- ja esimiestyö), Infor (viestintäkoulutus) sekä kansainvälistymiskoulutus. ICT-koulutuksesta vastaavat Informator Ruotsissa ja Tieturi Suomessa. Soprano Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle.

Claned Group Oy
Claned on nopeasti kasvava suomalainen oppimisteknologiaan keskittynyt kasvuyritys. Se soveltaa itse kehittämäänsä tekoälyä ja suomalaiseen kasvatuspsykologiaan perustuvia oppimismenetelmiä. Claned oppii ymmärtämään, kuinka oppijat oppivat, motivoi opiskeluun sekä parantaa oppimistuloksia.  Claned voitti Worlddidac Award -palkinnon vuonna 2016 ja oli vuonna 2017 finalisti EdTech Digest Awards ja GESS Education Awards -kilpailuissa. Vuonna 2017 yhtiö on nimetty yhdeksi kymmenestä globaalisti merkittävimmästä yrityksestä, jotka disruptoivat koulutusmarkkinaa.