Saniona AB: Sanionas partner, Luc Therapeutics, utser klinisk kandidat och inleder preklinisk utveckling i gemensamt ataxiprogram

14 augusti 2017

Saniona, ett ledande bioteknikbolag inom jonkanaler, meddelar idag att bolagets samarbetspartner Luc Therapeutics har inlett preklinisk utveckling av läkemedelskandidaten benämnd CAD-1883 för behandling av ataxi.

"Vi är mycket nöjda med att ha uppnått denna väsentliga milstolpe i vårt forskningssamarbete med Luc Therapeutics. Luc Therapeutics har påbörjat preklinisk utveckling med målet på att inleda kliniska fas 1 studier i människa under 2018. Med den framgångsrika avslutningen av forskningsprogrammet kan vi nu fördela våra resurser från ataxiprogrammet till några av våra andra first-in-class-forskningsprogram" säger Jørgen Drejer, VD på Saniona.

Luc Therapeutics kommer att ansvara för vidareutveckling av substanser som identifieras i ataxiprogrammet.

Förutom att vara aktieägare i Luc Therapeutics har Saniona rätt till royalties på produkter som kommersialiseras av Luc Therapeutics i ataxiprogrammet.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona. Mobil: +45 2210 9957, E-mail: tf@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 augusti 2017 kl. 08:00 CET.

Om Saniona

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk fas. Forskningen är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Boehringer Ingelheim GmbH, Proximagen Ltd., Productos Medix, S.A de S.V och Luc Therapeutics, Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass. Saniona är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap och har cirka 5 000 aktieägare. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.

Om Luc Therapeutics, Inc.

Luc Therapeutics är ett privatägt bioteknikföretag baserat i Cambridge, Massachusetts, och finansieras av Atlas Venture, Clal Biotechnology Industries (CBI) och Slater Technology Fund. Bolaget omvandlar nya upptäckter om människans neurobiologi till differentierade läkemedel för allvarliga psykiatriska och neurologiska sjukdomar. Luc Therapeutics utvecklar nya läkemedel som är inriktade på NMDA-receptorn för behandling av neuropsykiatriska störningar. NMDA-receptorer är viktiga komponenter i hjärnans kognitiva motor, dynamisk synaptisk plasticitet. 2015 ingick Luc Therapeutics i ett licens- och samarbetsavtal med Novartis för att påskynda utvecklingen av sitt program för behandling av depression. Läs mer på www.luctherapeutics.com

Attachments:

20170814 - PR - Luc Therapeutics - SWE.pdf