Sista patientbesöket (Last Patient Last Visit) i Immunicums pågående fas I/II- levercancerstudie

15 augusti 2017

Immunicum AB (publ), First North Premier: (IMMU.ST), ett bioteknikbolag som utvecklar nya immunaktiverande cancerbehandlingar för ett antal solida tumörer, meddelar i dag att sista patientbesöket (Last Patient Last Visit) har genomförts i den pågående fas I/II-studien i vilken patienter med avancerad  levercancer (HCC) behandlats med ilixadencel. Denna öppna studie har inkluderat 18 patienter och har genomförts vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Slutresultat från studien efter analys av data förväntas innan årsskiftet. Ilixadencel, tidigare benämnd INTUVAX, är en cancerimmunaktiverare som utvecklats för behandling av solida tumörer, vilken också utvärderas i en pågående fas II-studie vid metastacerande njurcancer (MERECA-studien) och en fas I/II-studie vid gastrointestinal stromacellstumör.

"Dagens offentliggörande befäster de framsteg vi har gjort inom våra kliniska program under året med syfte att påvisa ilixadencels terapeutiska potential som en lagringsbar cancerimmunaktiverare vid solida tumörer. Utmärkande för levercancer är dess ytterst aggresiva förlopp med begränsade behandlingsmöjligheter och därmed ett starkt behov av nya innovativa läkemedel som ilixadencel", säger Peter Suenart, MD, PhD, Immunicums CMO. "Särskilt för aggresiva cancerformer är några ytterligare månaders överlevnad av betydelse. De interimresultat som vi presenterade vid årsmötet för Society for Immunotherapy of Cancer (SITC) i november förra året var lovande och vi ser fram emot de fullständiga resultaten som vi förväntar oss kunna kommunicera i slutet av året."

Den öppna fas I/II-studien initierades av Immunicum 2013 för att undersöka säkerhet och effektivitet av ilixadencel, Immunicums ledande cancerimmunaktiverare, som andra och första linjens terapi av levercancer. Det primära syftet med studien, som genomfördes vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, är att undersöka säkerheten av cellterapiläkemedlet. Sekundära syften med studien inkluderar immunologisk respons och initiala tecken till eventuellt förlängd överlevnad. Totalt rekryterades 18 patienter till studien, 17 med långt framskriden levercancer och en patient med gallgångscancer (efter en justering av studieprotokollet). Samtliga patienter blev behandlade med åtminstone en intratumoral dos av ilixadencel, antingen som monoterapi eller i kombination med första linjens behandling med sorafenib. Interimresultat som presenterades vid SITC-mötet förra året visade på god säkerhets- och toleransprofil.

Mer information om studien finns tillgänglig på clinicaltrial.com via följande länk:

Om levercancer (Hepatocellular Carcinoma - HCC)
Hepatocellular Carcinoma (HCC) är en av de mest utbredda cancerformen i världen och den vanligaste förekommande dödsorsaken för personer med levercirros. Sjukdomen utvecklas mycket snabbt och prognosen är oftast dålig då det i de flesta fall är svårt att helt avlägsna tumören kirurgiskt. Tumöromvandling av leverceller kan ha olka uppkomstmekanismer, som virusorsakad kronisk leverinflammation (hepatit), alkoholpåverkan och ämnesomsättningsrubbningar.

Om ilixadencel
Ilixadencel, cellterapi läkemedel (tidigare benämnd INTUVAX) är en lagringsbar cancerimmunaktiverare som utvecklats för behandling av solida tumörer. Dess aktiva beståndsdel, pro-inflammatoriska allogena dendritiska celler, är framtagen från friska blodgivare. Intratumoral injektion av dessa celler förväntas leda till en inflammatorisk reaktion som i sin tur leder till tumörspecifik aktivering av patientens cytotoxiska T-lymfocyter.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

Carlos de Sousa, VD, Immunicum
Telefon: +46 (0) 31 41 50 52
E-post: info@immunicum.com

INVESTERAR RELATIONER, SVERIGE

Helena Stångberg
Hallvarsson & Halvarsson
Telefon: + 46 709 71 12 53
E-post: helena.stangberg@halvarsson.se

MEDIAKONTAKT

MacDougall Biomedical Communications
Gretchen Schweitzer or Stephanie May