Hemcheck Sweden AB: Kvartalsrapport 2 2017 - Regulatorisk

Kvartalsrapport 2 2017 - Regulatorisk

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt inom eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Hongkong, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller i någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara föremål för legala restriktioner.

Hemcheck Sweden AB (publ) meddelar idag att bolaget publicerar delårsrapport för andra kvartalet 2017. Utvalda delar av rapporten återfinns nedan. Rapporten i sin helhet finns att hämta på bolagets hemsida www.hemcheck.se.

Om hemCheck

Hemcheck Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar ett unikt produktkoncept, Helge, för patientnära detektion av hemolys. Hemolys, trasiga röda blodkroppar, är den vanligaste orsaken till att blodprov inte kan analyseras. Detta leder till sämre vård, risker för patienter och höga kostnader för samhället. hemChecks mål är att bidra till en förbättrad vård för patienter över hela världen genom att utveckla och kommersialisera användarvänliga produkter för detektion av hemolyserade blodprover i direkt anslutning till provtagningen. hemChecks huvudkontor finns i Karlstad, Sverige.

Hemcheck Sweden AB (publ)
Annelie Brolinson, VD
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com

Universitetsgatan 2
651 88 Karlstad

www.hemcheck.se

Viktig information

Denna information är sådan information som hemCheck är skyldigt att offentliggöra
enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2017 kl. 09:00

Perioden i sammandrag

Andra kvartalet: 1 april - 30 juni 2017

• Rörelsens intäkter uppgick till 0 tkr (0 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster -1592 tkr (-314 tkr)
  • Resultat per aktie - 0,15 kr (- 0,03 kr)
  • Likvida medel 24 462 tkr (833 tkr)

Första halvåret: 1 januari - 30 juni 2017

• Rörelsens intäkter uppgick till 10 tkr (17 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster -3389 tkr (-769 tkr)
  • Resultat per aktie -0,31 kr (-0,07 kr)

Väsentliga händelser under andra kvartalet
I juni presenterades resultat från användartester vid akutmottagningen, Centralsjukhuset i Karlstad. Användartesterna bekräftade att hemolys är vanligt förekommande vid akutmottagningen, över 10% i kontrollgruppen. Prototypen anses vara användarvänlig och hemolysfrekvensen för Troponin T test kan sänkas med 75% med hjälp av denna prototyp. Hemolysfrekvensen för Kalium, ALAT, ALP tester sänktes med 36%. Justeringar av prototypen, inklusive införande av en digital avläsare, görs för att förbättra prestanda för hemolyskänsliga prov.

Väsentliga händelser efter rapporteringsperioden
Eva-Lotta Palm har tillträtt som produktchef på hemCheck. Eva-Lotta har många års erfarenhet från läkemedelsbranschen. Eva-Lotta kommer vara ansvarig för hemChecks produkter på marknaden och ha en övergripande roll i regulatoriska processer och det kvalitetsarbetet som bedrivs.

VD kommenterar

Vid utgången av andra kvartalet kan jag konstatera att den lyckosamma kapitalanskaffningen gett oss möjlighet att arbeta vidare med utvecklingen av produktkonceptet Helge. En central del i denna utveckling är att färdigställa avläsaren och anpassa engångstestet till avläsaren. Under perioden har vi tagit ordentliga kliv mot en färdig produkt och vi kunde i vårt nyhetsbrev i maj visa upp de första bilderna på hela produktkonceptets utformning.
Utvecklingen av avläsaren är viktig av flera skäl. 1) Den kommer att underlätta användningen av Helge, 2) den kommer att göra oss oberoende av den kemiska komponenten i engångstestet vilket drastiskt förbättrar stabiliteten och därmed hållbarheten, 3) tillverkning och förpackningskostnaderna kommer att bli lägre, och 4) sist men inte minst gör avläsaren att vi får större kontroll på testförfarandet vilket ger oss goda skäl att tro att det kommer leda till bättre prestanda för det färdiga produktkonceptet än engångstestet hittills uppvisat.
Verksamheten har fortlöpt enligt plan. Vi arbetar intensivt med att utföra tester och sammanställa den data och dokumentation som krävs för CE-märkning. Med tanke på detta arbete känns det extra bra att kunna välkomna vår nya produktchef, Eva-Lotta Palm till teamet. Hon har gedigen erfarenhet från liknande projekt och hon tillför hemCheck värdefull kunskap. Tillsammans med övriga teamet är det med glädje vi tar oss an höstens utmaningar.
En viktig pusselbit i det pågående utvecklingsarbetet lades i samband med att resultaten från användartesterna vid Centralsjukhuset i Karlstad färdigställdes. Vi har nu kunnat utvärdera handhavandet av engångstestet utan avläsare och genererat nyttig kunskap kring slutanvändarnas beteende.
Från projektet på Centralsjukhuset kan vi också konstatera att den uppmätta hemolysfrekvensen var över 10% i kontrollgruppen och avsevärt högre, 21%, vid användning av perifer venkateter (PVK), vilket styrker vår tidigare bedömning av problemets omfattning. PVK, är en tunn kateter som förs in i en ven och ger tillgång till blodbanan. Inläggning av en PVK är en mycket vanlig företeelse och syftet är att ge patienten vätska, näring, blodprodukter och läkemedel samt  möjliggör blodprovstagning.

Vi är glada för det positiva mottagandet vi får ute på sjukhusen, inte minst Centralsjukhuset i Karlstad. Vi är också stolta över det mottagandet vi fått på en prototyp i utvecklingsskede och vi fortsätter nu det  meningsfulla arbetet med siktet på att förbättra patientsäkerheten och arbetsflödena inom sjukvården.

Karlstad i augusti

Annelie Brolinson

Bolagsinformation

Hemcheck Sweden AB (publ)
Organisationsnummer: 556811-5272
Juridisk form: Publikt aktiebolag
Adress: Universitetsgatan 2, 656 37 Karlstad
Telefon: +46 (0)702 88 08 26
Hemsida: www.hemcheck.com

Kommande finansiella rapporter

Kvartalsrapport 3 2017, 1 juli - 30 september; publiceras den 30 oktober.

Attachments:

PM Delårsrapport q2 2017.pdf