Svenska elfordonet Zbee blir en del av den tyska transportjätten Deutsche Bahns nya tjänst.

Elfordonstillverkaren Clean Motion AB har börjat med att leverera till den tyska transportjätten Deutsche Bahn som i dag lanserade sin nya tjänst "ioki". Med ioki, som tjänsten kommer att heta, kommer DB att kunna erbjuda en anropsstyrd transporttjänst där Zbee kommer att vara ett av de tillgängliga elfordonen. Målsättningen är att erbjuda tjänsten för att koppla samman kollektivtrafiken på ett effektivt sätt.

Transportjätten Deutsche Bahn har valt Zbee som en av tre fordonstyper vilka kommer att ingå i deras senaste satsning på framtida transportlösningar. Under en presskonferens som hölls under onsdagen i Berlin, presenterades tjänsten "ioki" som till en början kommer att erbjuda "on-demand shuttle-service" med Zbee som en del av tjänsten tillsammans med andra fordonslösningar.

"Vi tycker det är fantastiskt roligt att ett bolag som Deutsche Bahn valt att satsa på Zbee för deras shuttle-tjänst. Detta är ytterligare ett bevis på att det inte spelar någon roll vart i världen man befinner sig. Transportbehoven är dem samma, var de sig man är från New Delhi, Stockholm eller Frankfurt.

Att ta sig den sista kilometern, där bilen är överflödig och cykeln för exponerande, är ett globalt behov, säger Christoffer Sveder, Marknad & Försäljning på Clean Motion."

Målsättningen med satsningen är koppla ihop framtida autonoma och anropsstyrda fordon så att de blir en del av kollektivtrafiken. Första test av tjänsten drar igång i november och kommer att starta internt för Deutsche Bahns drygt 10.000 anställda i Frankfurt. Den publika lanseringen kommer att vara i Hamburg under början av 2018.

"Med ioki ger vi redan idag svar på morgondagens mobilitetskrav, säger Berthold Huber, DB-persontransportdirektör. "Vår vision är att anpassa våra erbjudanden ännu bättre med våra kunders behov så att de kan göra sina dagliga rutiner enklare och flexiblare - utan egen bil, när som helst på begäran, digitalt bokningsbart, både i staden och på landet till järnvägen."

Deutsche Bahn, press release: http://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/15466886/d20171011_Ioki.html

Hemsida, ioki : www.ioki.com

Youtube, ioki: https://youtu.be/EinMKdwvRto

Lerum, 2017-10-12

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christoffer Sveder

Marknad & Försäljning, Clean Motion AB

Email: christoffer@cleanmotion.se

Om Clean Motion AB

Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer elfordon. Bolagets vision är att utveckla verkligt hållbara produkter som den stora massan av världens befolkning har råd med. Clean Motion har därför utvecklat nästa generation av effektiva och miljövänliga fordon för att möta 2000- talets transportbehov. Bolagets elektriska fordon, Zbee, är lätt, har en hög effektivitet och således en mycket god driftsekonomi. Clean Motion förser marknaden med säkra och energieffektiva fordon för en hållbar stadstrafikmiljö.

Clean Motion AB är listat på First North vid Nasdaq. G&W Fondkommission är av Bolaget utsedd Certified Adviser. För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se

Tre av de fordon som kommer att ingå i ioki-tjänsten från DB.

Clean Motion PM, 20171012, DB ioki