Enzymatica AB: Enzymatica presenterar resultat av studie: ColdZyme har förmåga att oskadliggöra vanliga förkylningsvirus

14 november 2017

Enzymatica presenterar idag resultaten från en in vitro-studie, publicerad i en vetenskaplig tidskrift, som visar förmågan hos ColdZyme® munspray att oskadliggöra de flesta av våra vanligaste förkylningsvirus. Studien visade att ColdZyme inaktiverar de virus som testades och minskar deras cellskadande effekt med mellan 64,5 % och 99,9 %. Resultaten indikerar att ColdZyme är kliniskt användbart för att förebygga och behandla förkylning.

Den medicintekniska produkten ColdZyme är en munspray som bildar en barriär i svalget mot förkylningsvirus. Produktens barriärlösning består av glycerol och enzymet trypsin från torsk. Den publicerade studien har genomförts av ett oberoende, ackrediterat och certifierat laboratorium. Studiens mål var att avgöra om ColdZyme hade förmåga att oskadliggöra de vanligaste virusslagen som orsakar förkylning hos människor[1]. ColdZyme visade sig inaktivera rhinovirus typ 1A med 91,7 %, rhinovirus typ 42 med 92,8 %, humant influensa A-virus H3N2 med 96,9 %, RSV-virus med 99,9 % och adenovirus typ 2 med 64,5 %. ColdZyme hade ingen skadlig effekt på de studerade cellerna.

"Resultaten tyder på att ColdZyme skapar en skyddande barriär mot de flesta vanliga virus som man vet orsakar förkylning. Detta stöds även av vår tidigare kliniska studie, COLDPREV[2] och våra andra patientstudier", säger Fredrik Lindberg, vd för Enzymatica.

In vitro-studien byggde på standardiserade och validerade metoder utvecklade för att efterlikna miljön in vivo i mun och svalg, där virus får fäste, invaderar cellerna och orsakar förkylningen.

ColdZymes effekt förmodas till en del beror på trypsinets förmåga att klyva proteiner på ytan av viruspartiklarna, och därmed begränsa deras förmåga att infektera celler. Detta kan förebygga eller förhindra en förkylning genom att viruspartiklarna inte kan binda till receptorer på cellernas yta.

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Enzymatica är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2017 kl. 13.00.

För mer information, kontakta:

Fredrik Lindberg, VD Enzymatica AB
Tel: 0708-86 53 70 | E-post: fredrik.lindberg@enzymatica.com

Om Enzymatica AB

Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer medicintekniska produkter mot infektionsrelaterade sjukdomar. Produkterna är baserade på en barriärteknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt är ColdZyme® Munspray som kan förhindra förkylning, och kan förkorta sjukdomsperioden. Produkten har lanserats på ett tiotal marknader. Strategin är att fortsätta växa genom att stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North. För mer information, besök: www.enzymatica.se

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank.

[1] Studie Inaktivering av förkylningsvirus: 10.15761/VRR.1000130