Hemcheck Sweden AB: Viktigt patent beviljat av PRV

Viktigt patent beviljas av PRV

PRV, det svenska patent och registreringsverket, meddelar att HemChecks patentansökan gällande bolagets blodseparationsteknik kommer att beviljas för Sverige den 19 december 2017. Patentets publiceringsnummer kommer att bli 539853.

-För HemCheck är patentet strategiskt mycket viktigt, eftersom det innefattar vår teknik för blodseparation. Det skyddar den teknik som gör att en ej definierad blodvolym kan användas i vårt engångstest och det är just det som gör vårt hemolystest så unikt, enkelt och användarvänligt - och dessutom mycket snabbt. I kombination med övriga patent har vi nu ett mycket bra skydd för den metod som HemChecks affärsidé i grunden bygger på, säger vd Annelie Brolinson i en kommentar. En internationell patentansökan har lämnats in för att söka skydd på övriga viktiga marknader.

För ytterligare information, kontakta:
Hemcheck Sweden AB (publ) Annelie Brolinson, vd
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com

Om HemCheck
Hemcheck Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar ett unikt produktkoncept, Helge, för patientnära detektion av hemolys. Hemolys, trasiga röda blodkroppar, är den vanligaste orsaken till att blodprov inte kan analyseras. Detta leder till sämre vård, risker för patienter och höga kostnader för samhället. HemChecks mål är att bidra till en förbättrad vård för patienter över hela världen genom att utveckla och kommersialisera användarvänliga produkter för detektion av hemolyserade blodprover i direkt anslutning till provtagningen. HemChecks huvudkontor finns i Karlstad, Sverige.

Viktig information
Denna information är sådan information som hemCheck är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 november 2017 kl. 09.00

Attachments:

Pressmeddelande hemCheck 20171123.pdf