Oasmia har genomfört en riktad emission av konvertibler om totalt 28 000 000 kronor

Oasmia Pharmaceutical AB (publ) (“Oasmia” eller ”Bolaget”) offentliggör härmed att Bolaget har genomfört en placering av ett konvertibelt lån om 28 000 000 kronor, med en årlig ränta om 8 %, genom en riktad emission till en begränsad grupp vidtalade investerare (den ”Riktade Konvertibelemissionen”) till kontant betalning. Den Riktade Konvertibelemissionen beräknas tillföra Bolaget 28 000 000 kronor före avdrag för emissionskostnader.

Uppsala, 2017-11-30 08:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Den Riktade Konvertibelemissionen har möjliggjort för Oasmia att emittera 28 nya konvertibler till begränsad grupp vidtalade investerare till ett nominellt belopp om 1 000 000 kronor per konvertibel genom en accelererad bookbuilding-process.

Bolaget kommer att använda likviden från den Riktade Konvertibelemissionen till att ersätta delar av redan återbetalda reverslån, vilka Bolaget emitterade 9 juni 2017. Reverslånen uppgick ursprungligen till 42 miljoner kronor, varav 34 miljoner kronor redan har återbetalats varför 8 miljoner kronor alltjämt är utestående som reverslån. Dessa reverslån ersatte Oasmias konvertibellån 2016:2.

För att genomföra placeringen har styrelsen i Oasmia med stöd av bemyndigande från årsstämman som hölls den 25 september 2017 och efter avslutad bookbuilding-process beslutat om en riktad emission av ett konvertibelt lån om 28 000 000 kronor. Konvertiblerna har tecknats till 100 procent av nominellt värde och det konvertibla lånet löper med en årlig ränta om 8 procent. Konverteringskursen har baserats på Oasmiaaktiens stängningskurs på Nasdaq Stockholm den 29 november 2017 med premie och har fastställts till 3,10 kronor. Lånet löper på omkring ett år med förfallodag den 30 november 2018 i den mån det inte konverterats till aktier dessförinnan. Villkoren för konvertiblerna har bestämts baserat på en accelererad bookbuilding-process den 29 november 2017 och styrelsen har därigenom säkerställt konvertibelvillkorens marknadsmässighet.

Konvertibellånet innebär, vid full konvertering till aktier, att antalet aktier i Oasmia ökar med 9 032 258 från 176 406 372 till 185 438 630 och att aktiekapitalet ökar med 903 225,80 kronor från 17 640 637,20 kronor till 18 543 863 kronor. Vid fullständig konvertering av konvertibellånet uppstår en aktieutspädning om cirka 4,9 procent.

Information till redaktionen:

Om Oasmia Pharmaceutical AB

(NASDAQ Stockholm: OASM) Oasmia Pharmaceutical AB utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer en ny generation av läkemedel inom human- och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar innehållande nanopartiklar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrande egenskaper, förbättrad biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ i Stockholm, Frankfurt Stock Exchange och NASDAQ Capital Markets.

Viktig information

Utgivning, publicering eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara olaglig. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan till, att förvärva eller teckna några värdepapper i Oasmia Pharmaceutical AB (publ) i någon jurisdiktion, varken från Oasmia Pharmaceutical AB (publ) eller någon annan. Värdepapper som det refereras till i detta pressmeddelande får inte erbjudas eller försäljas i någon jurisdiktion i avsaknad av registrering under tillämplig värdepapperslagstiftning eller ett undantag från sådan registrering.

För mer information, kontakta:
         Julian Aleksov, Arbetande styrelseordförande
         E-post: Julian.aleksov@oasmia.com