Hemcheck Sweden AB: Hemolysdetektion vid blodgasanalys nytt område för HemCheck

Hemolysdetektion vid blodgasanalys
nytt område för HemCheck

Karlstad 5 december 2017: HemCheck Sweden AB meddelar idag att bolaget avser vidareutveckla sitt produktkoncept Helge till att omfatta även hemolysdetektion i samband med blodgasanalys. Blodgasanalys, som är en del av rutinarbetet på sjukhus, kan liksom vanlig blodprovstagning påverkas av hemolys, men exakt i vilken omfattning är ännu inte lika väl undersökt.

HemCheck har tidigare informerat om att bolaget i ett projekt med forskare på Karolinska Institutet ska undersöka i vilken utsträckning hemolys förekommer i blodgasprover. HemChecks avsikt är nu att vidareutveckla det egna produktkonceptet Helge med ett nytt engångstest. Det nya engångstestet ska, med ett lika enkelt handhavande som det existerande testet och med samma avläsare, kunna användas för att upptäcka hemolyserade blodgasprover i samband med provtagningen.

-Under arbetet med vårt produktkoncept Helge, som hittills har fokuserat på att upptäcka hemolyserade blodprov innan de skickas till laboratoriet, har vi sett nya möjligheter öppna sig för vår teknik. Ett av dem är att upptäcka hemolys i samband med blodgasanalys. Vi har under en tid undersökt området och vi ser nu att det finns stora synergier med vårt existerande produktkoncept och ett intresse från potentiella kunder och partners. Därför har vi beslutat att gå vidare och arbeta med att ta fram ett test även för detektion av hemolys i samband med blodgasanalys. Vår bedömning är att marknaden är omfattande och global även för denna typ av test, säger HemChecks vd Annelie Brolinson

-Med hjälp av det nya engångstestet kan vi erbjuda våra kunder ytterligare ett verktyg för att förbättra patientvården. Vi ser också att utveckling av ett hemolystest för blodgasprover kan ske parallellt med arbetet med det existerande testet och utan särskilt stora investeringar i ytterligare tid eller resurser. Vi räknar inte med att detta ska försena CE-märkningen av avläsaren och engångstestet ämnat för vanliga blodprovsrör, vilken är planerad till 2018. CE-märkning behövs för att vi ska kunna lansera konceptet på marknaden, fortsätter Annelie Brolinson.

Genom blodgasanalyser följs, bland annat, patienternas andningsfunktion. Förväntningen är att det nya testet ska bidra till förbättrad analyskvalitet och ökad patientsäkerhet på de områden där blodgasanalys ofta används, som till exempel på akutmottagningar och intensivvårdsavdelningar. Arbetet med produktkonceptet Helge för blodprovsrör går vidare enligt plan. Avsikten är att konceptet, bestående av engångstest och avläsare, ska lanseras på den svenska marknaden under 2018. Den 19 december kommer bolagets patent för den blodsepareringsteknik som gör testet enkelt, snabbt och användarvänligt, att godkännas av svenska Patent och Registreringsverket, PRV.

För ytterligare information, kontakta:
Hemcheck Sweden AB (publ) Annelie Brolinson, vd
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com

Om HemCheck
Hemcheck Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar ett unikt produktkoncept, Helge, för patientnära detektion av hemolys. Hemolys, trasiga röda blodkroppar, är den vanligaste orsaken till att blodprov inte kan analyseras. Detta leder till sämre vård, risker för patienter och höga kostnader för samhället. HemChecks mål är att bidra till förbättrade produkter för detektion av hemolyserade blodprover i direkt anslutning till provtagningen. HemChecks huvudkontor finns i Karlstad, Sverige.

Viktig information
Denna information är sådan information som hemCheck är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 december 2017 kl. 09.00

Attachments:

PM Hemolystest Blodgas.pdf