Ungdommen dyster mod MF’ere på børsen

Når Københavns Fondsbørs, Nasdaq Copenhagen, i dag giver startskuddet til årets politiske aktiedyst, er det ikke kun Folketingets repræsentanter, der kan løbe med sejren. I år skal tre fremtrædende folketingspolitikere nemlig dyste mod elever fra fire ungdomsuddannelser rundt om i Danmark.

For fjerde år i træk inviterer Nasdaq Copenhagen folketingspolitikere til at dyste mod hinanden i investeringens ædle kunst. Formålet er at sætte dansk investeringskultur på dagsorden og bane vejen for varig vækst og jobskabelse. I år har fondsbørsen dog valgt at invitere et udpluk af fremtidens investorer med i panelet således at Benny Engelbrecht, Joachim B. Olsen og Sofie Carsten-Nielsen skal krydse klinger med elever fra seks ungdomsuddannelser rundt om i Danmark.

Den danske investeringskultur er hverken særligt bred eller særligt udviklet. Det danske aktiemarked er domineret af de professionelle investorer såsom pensionskasser, fonde og andre institutionelle investorer, og klichéen om den private investor som en velhavende ældre mand i Nordsjælland er alt for ofte sand. Derfor har Danmarks aktiehandelsplads besluttet at invitere ungdommen med i årets aktiespil:

”Aktiekultur starter tidligt. For os er det helt centralt, at alle danskere har en grundlæggende forståelse af de gavnlige effekter som aktieinvestering har på både samfund såvel som individuel opsparing. Derfor har vi valgt at lægge et uddannelsesmæssigt perspektiv på årets aktiedyst,” siger Nikolaj Kosakewitsch, administrerende direktør på Nasdaq Copenhagen.

Gennem de næste otte uger vil folkevalgte og studerende forsøge at få en mio. fiktive kroner til at yngle på børsen ud fra deres overbevisninger om retningen på markedet og deres holdninger til de børsnoterede selskaber. Spillet kulminerer med vinderkåring og debat på årets Folkemøde i Allinge. Debatten arrangeres i samarbejde med Dansk Erhverv, der bakker op om uddannelsesdimensionen:

”Vi børsnoterer stadig for få af de mindre virksomheder i Danmark. Det betyder, at vi går glip af fremtidig vækst og arbejdspladser. Derfor er det vigtigt, at vi får de private investorer på banen, så mindre virksomheder får mulighed for attraktiv finansiering, og private danskere får god adgang til investeringsafkast. Derfor skal både juridiske og kulturelle barrierer for investeringer fjernes,” siger Jens Klarskov, administrerende direktør i Dansk Erhverv.

Efter lanceringen vil Nasdaq Copenhagen opdatere med halvlegsstillinger, men den endelig vinder vil selv for deltagerne være en hemmelighed frem til fredag den 15. juni, når Dansk Erhverv og Nasdaq Copenhagen arrangerer debat om dansk investeringskultur og kårer vinderen af aktiedysten på Folkemødet i Allinge.

Fakta om aktiedysten:

Nasdaq Copenhagen, eller i daglig omtale, Københavns Fondsbørs, har siden 2015 afviklet en årligt tilbagevendende aktiedyst, hvor politikere har dystet om at få en fiktiv million til at yngle.

Deltagerne er typisk folketingspolitikere med fokus på finans-, erhverv- eller arbejdsmarked.
Vinderen lukker aktiemarkedet ”Live” fra Folkemødet på Bornholm, efter en debat om vækst, investering og aktiekultur.
Hidtidige vindere inkluderer Ida Auken og Pelle Dragsted.
2018 er første år, hvor de politiske aktører får konkurrence udefra.

Deltagerne i 2018 er:
Joachim B. Olsen – Erhvervs- og Finansordfører (LA)
Sofie Carsten Nielsen – Beskæftigelsesordfører (RV)
Benny Engelbrecht – Finansordfører (S)
Samt klasser fra gymnasier i hhv. Esbjerg, Aalborg, Svendborg, Helsingør, Tårnby samt Niels Brocks Internationale Gymnasie

Billedtekst: Sidste års vinder Pelle Dragsted fik sit portræt op på Nasdaqs otte etager høje billboard på Times Square, New York

About Nasdaq:

Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) is a leading global provider of trading, clearing, exchange technology, listing, information and public company services. Through its diverse portfolio of solutions, Nasdaq enables customers to plan, optimize and execute their business vision with confidence, using proven technologies that provide transparency and insight for navigating today's global capital markets. As the creator of the world's first electronic stock market, its technology powers more than 90 marketplaces in 50 countries, and 1 in 10 of the world's securities transactions. Nasdaq is home to approximately 3,900 total listings with a market value of approximately $13 trillion. To learn more, visit: http://business.nasdaq.com

MEDIA RELATIONS CONTACT:
+      Javier Lopez Garrido