Aktivt kvartal for Odfjell SE i et fortsatt utfordrende kjemikalietankmarked

Odfjell SE presenterer i dag resultatene for første kvartal 2018. Resultatene reflekterer et utfordrende kjemikalietankmarked og et aktivt kvartal med flere overtakelser og tilbakeleveringer av skip for Odfjell SE. Resultatene fra terminalvirksomheten er stabile justert for reduserte innekter på grunn av salget av Singapore-terminalen i 4Q 2017. Odfjell SE rapporterer EBITDA på USD 34 millioner, sammenlignet med USD 41 millioner i forrige kvartal.

Høydepunkter for fjerde kvartal 2017:
· Netto resultat på -USD 12 millioner sammenlignet med USD 104 millioner i foregående kvartal
· EBITDA på USD 27 millioner fra Odfjell Tankers sammenlignet med USD 31 millioner i 4Q 2017. Økte kostnader knyttet til leveringer av skip og færre inntektsdager utgjør hovedvariansen i resultatet
· ODFIX opp 2.3% for kvartalet sammenlignet med en generell markedsindeks som falt 1.4%
· EBITDA på USD 6 millioner i Odfjell Terminals sammenlignet med USD 10 millioner i 4Q 2017. Salget av Singapore terminalen i 4Q utgjør hovedvariansen i resultatet

Forestående hendelser:
· Lindsay Goldberg (LG) vurderer å selge sin 49% eierandel i Odfjell Terminals B.V. (OTBV). Odfjell SE anser Odfjell Terminals som en kjernevirksomhet, men vil vurdere salg av sin 51% eierandel i Odfjell Terminals Rotterdam (OTR)
· Dividende på NOK 1.50 per aksje er godkjent av selskapets generalforsamling. Aksjen vil handle eks-utbytte i dag, 9. mai 2018

"Første kvartal 2018 var et aktivt kvartal for Odfjell, med overtakelse og tilbakelevering av flere skip. Kjemikalietankmarkedet er fremdeles ufordrende, men vi fortsetter å utkonkurrere markedet", sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell SE.

Selskapet vil presentere resultatene i en telefonkonferanse i dag klokken 09:30, etterfulgt av Q&A.

For å delta på telefonkonferansen, ring:

Norge: +47 21 00 26 10
UK: +44 (0) 330 336 9105
US: +1 323 701 0225

Bekreftelseskode: 5787437

En direktesendt webcast vil samtidig være tilgjengelig på odfjell.com (Investor Relations/Reports and Presentations)..

Presentasjonen vil bli holdt på engelsk.

IR kontakt: Bjørn Kristian Røed, Manager Investor Relations & Research
Tel: + 47 55 27 47 33