Saniona får tillbaka fullständiga rättigheter till BenevolentAI-programmet

18 maj 2018

Saniona, ett ledande bioteknikbolag inom jonkanaler, meddelar idag att BenevolentAI och Saniona kommer att säga upp samarbetsprogrammet inom neurologi. Saniona återfår alla rättigheter till programmet, inklusive alla potentiella substanser och data som genererats från prekliniska studier som utförts av BenevolentAI.

“Under vårt samarbete har vi uppvisat mycket intressanta data för våra substanser för specifika indikationer inom neurologi inklusive epilepsi och smärta samt urininkontinens. Vi är glada över att ta över ”Kv7-programmet” på detta avancerade stadium och kommer att fortsätta att driva det vidare internt” säger Jørgen Drejer, VD på Saniona.

Samarbetet har levererat mycket intressanta potentiella läkemedelskandidater med möjlighet till ny behandling av neurologiska sjukdomar, inklusive smärta och epilepsi samt urininkontinens. BenevolentAI har dock nått fram till att programmet inte ligger i linje med den övergripande företagsstrategin efter att en omfattande strategisk granskning genomförts sedan Sanionas partner Proximagen förvärvats. Därför kommer Saniona nu att vidareutveckla denna möjlighet internt.

Saniona återfår alla rättigheter till sitt Kv7-jonkanalprogram inklusive substanser och potentiella utvecklingskandidater. En del av programmet har utvecklats under ett prestigefyllt anslag från danska Innovationsfonden för att främja specifika läkemedelskandidater som nya effektiva och väl tolererade behandlingsmöjligheter vid urininkontinens.

Återtagandet av rättigheterna till Kv7-programmet kommer inte att ha någon väsentlig inverkan på Sanionas ekonomiska förväntningar för 2018.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona, Mobil: +45 2210 9957, E-mail: tf@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 maj 2018 kl. 16:45 CET.

Om Saniona

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metabola sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk Fas. Forskningen är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Boehringer Ingelheim GmbH., Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass. Saniona är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap och har cirka 5 300 aktieägare. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på http://www.saniona.com

20180518 - PR - Saniona regains rights from Benevolent - SWE