ZetaDisplay: Förvärvar Webpro AS och expanderar sin internationella kundbas

ZetaDisplay AB (publ) (”ZetaDisplay” eller ”Bolaget”), har den 27 maj 2018 tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Webpro AS (”Webpro”) mot en kontant köpeskilling om ca 21 MNOK samt tillkommande prestationsbaserade tilläggsköpeskillingar.

Webpro, är ett norskt bolag som utvecklar och säljer kundanpassade lösningar inom digital signage med implementationer runt om i världen. Bolagets största kunder utgörs av IKEA samt McDonalds i Ryssland. Bolagets omsättning 2017 uppgick till 24 MNOK varav kontrakterade och repetitiva intäkter utgjorde ca 6,5 MNOK. Rörelseresultatet uppgick till 4,1 MNOK. Bolagets lösning finns installerat i över 75 IKEA varuhus runt om i världen samt i över 600 McDonalds restauranger.

Köpeskillingen uppgår till ca 21 MNOK på skuldfri bas, och erlägges kontant på tillträdet. Om vissa definierade resultatmässiga tröskelvärden uppnås under 2018 och 2019 tillkommer en rörlig tilläggsköpeskilling om högst ca 29 MNOK. Eventuell tilläggsköpeskilling fastställs och betalas ut under 2019 och 2020 och ZetaDisplay har rätt att betala eventuell tilläggsköpeskilling i form av stamaktier i ZetaDisplay.

Tillträde till aktierna i Webpro planeras ske under det tredje kvartalet 2018. Transaktionens slutförande är bland annat villkorat av att full finansiering för att genomföra transaktionen kan erhållas och styrelsen planerar att finansiera förvärvet genom en företrädesemission.

ZetaDisplays ambition är att fortsätta genomföra förvärv i enlighet med antagen
tillväxtstrategi och aktivt ta del i den pågående konsolideringen av Digital
Signage-branschen i Europa. Genom förvärvet stärker Bolaget ytterligare sin leveranskapacitet och tar ett viktigt internationellt kliv inom Digital Signage-branschen.

– Webpro har lyckats attrahera välrenommerade internationella kunder och tillsammans med vår plattform och organisation kan Webpros kunder ta del av ett bredare erbjudande som kan rullas ut internationellt, säger Leif Liljebrunn, CEO på ZetaDisplay.

- Det ligger både i Webpros och våra kunders intresse att ingå i en större organisation med bredare erbjudanden och med en internationell närvaro. Tillsammans med ZetaDisplay uppnår vi detta och kan erbjuda kompletta lösningar i teknikens framkant till befintliga och nya kunder, säger Trond Hatling VD på Webpro.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
CEO Leif Liljebrunn
Telephone: +46 70 845 80 52
E-mail: leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som ZetaDisplay ska offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen. Informationen lämnades genom Leif Liljebrunns försorg för offentliggörande den 28 maj 2018 kl 08.45.

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay (publ) är en ledande leverantör av lösningar inom digital butiksutveckling. Bolaget hjälper företag inom detaljhandels- och servicebranschen att bli mer konkurrenskraftiga genom innovativa tjänster och produkter som stänger gapet mellan det digitala och det fysiska. ZetaDisplay befinner sig i en stark tillväxtfas och avser att etablera sig globalt under de kommande åren. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns idag i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan december 2017 på Nasdaq Stockholms huvudmarknad under kortnamnet "ZETA". Följ bolaget på Twitter https://twitter.com/zetadisplaypubl och läs mer på hemsidan: http://zetadisplay.com/.

PR 180528 Förvärv SE