Terapi sel stem NSI-566 Neuralstem memberikan peningkatan neurologi kepada pesakit cedera saraf tunjang yang lumpuh sepenuhnya


- Neuralstem Mengumumkan Penerbitan Data daripada Kajian Dalam Manusia Pertama Pemindahan Sel Stem Saraf Tunjang Manusia untuk Kecederaan Saraf Tunjang Kronik -

- Kohort pertama empat subjek kecederaan saraf tunjang gred ASIA-A toraks (T2-T12) dalam kajian Fasa I menerima suntikan intraspina sel stem saraf daripada saraf tunjang 12-24 bulan selepas kecederaan
- Semua subjek menjalani prosedur dengan baik tanpa sebarang kesan buruk 18-27 bulan selepas penggrafan
- Analisis fungsi motor dan deria serta keputusan elektrofisiologi menunjukkan peningkatan dalam tiga daripada empat pesakit

GERMANTOWN, Md., June 05, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) -- Neuralstem, Inc. (Nasdaq:CUR), syarikat biofarmaseutikal yang membangunkan rawatan baharu untuk penyakit sistem saraf hari ini mengumumkan keputusan kajian yang diterbitkan dalam jurnal Cell Stem Cell yang menyokong potensi NSI-566 transplan, keluaran sel stem daripada saraf tunjang (HSSC) dalam memberi manfaat kepada pesakit dengan kecederaan saraf tunjang kronik (SCI). Penerbitan tersebut boleh didapati di sini.

Manuskrip bertajuk “Kajian Fasa I Dalam Manusia Pertama Pemindahan Sel Stem Saraf untuk Kecederaan Saraf Tunjang Kronik” dengan penulis kanannya, Penyiasat Utama Kajian Joseph D. Ciacci, MD, Ketua Neurosurgeri di VA San Diego Healthcare System dan Profesor Bedah di UC San Diego Health. Objektif utama kajian tersebut ialah untuk menilai keselamatan pemindahan NSI-566 dalam subjek dengan kecederaan saraf tunjang kronik stabil, tetapi titik hujung tambahan juga diukur termasuklah perubahan dalam defisit neurologi, neurofisiologi dan kesakitan neuropatik.

Subjek dinilai selama sekurang-kurangnya 18 bulan dan sehingga 27 bulan selepas penempelan sel stem saraf, dan tidak menunjukkan kesan buruk yang menandakan prosedur tersebut diterima dengan baik.  Analisis fungsi motor dan deria serta keputusan elektrofisiologi menunjukkan peningkatan dalam tiga hingga empat pesakit selepas pemindahan NSI-566,

“Terapi sel stem mempunyai potensi besar dalam menangani kecederaan saraf tunjang, yang pada masa ini tiada pilihan rawatan yang dapat mengembalikan fungsi yang hilang,” kata Dr. Ciacci. “Kajian ini merupakan langkah besar ke arah itu, kerana ia menunjukkan prosedur tersebut selamat dan berpotensi memberi manfaat kepada pesakit.”

Neuralstem telah memulakan ujian kohort kedua untuk menguji keselamatan dalam pesakit dengan kecederaan saraf tunjang serviks.  “Data ini menggalakkan dan menandakan yang sel stem neural daripada saraf tunjang manusia mampu memberikan manfaat fungsi kepada pesakit dengan kecederaan saraf tunjang,” kata Rich Daly, Ketua Pegawai Eksekutif Neuralstem. “Kami menanti-nantikan impak prosedur ini terhadap subjek dengan kecederaan serviks, yang menjadi tumpuan kohort kedua ujian.”

Perihal Kecederaan Saraf Tunjang

Kecederaan saraf tunjang, atau SCI, secara umumnya merujuk kepada sebarang kecederaan pada saraf tunjang yang disebabkan oleh trauma dan bukannya penyakit walaupun dalam sesetengah kes, penyakit menjadi penyebabnya. Dianggarkan terdapat 12,500 kes baharu SCI setahun dan pada sebarang masa, terdapat antara 240,000 dan 337,000 orang di Amerika Syarikat yang menderita SCI. Kecederaan saraf tunjang kronik (cSCI) secara umumnya merujuk kepada fasa yang bermula 6 bulan selepas kecederaan. SCI paling kerap terjadi kerana trauma yang disebabkan oleh pembengkokan lateral, terkehel, putaran, beban paksi dan hiperfleksi atau hiperekstensi saraf tunjang atau kauda ekuina. Kemalangan kenderaan bermotor ialah punca paling biasa SCI, manakala punca lain termasuklah terjatuh, kemalangan di tempat kerja, kecederaan sukan dan penembusan seperti ditikam atau ditembak. Dalam keadaan tertentu, SCI bukan berpunca daripada trauma, seperti dalam kes kanser, jangkitan, penyakit ceper intervertebra, kecederaan vertebra dan penyakit pembuluh saraf tunjang.

Perihal Neuralstem

Neuralstem adalah syarikat biofarmaseutikal peringkat klinikal yang membangunkan rawatan baru untuk penyakit sistem saraf yang kurang mendapat perhatian perubatan. Syarikat mempunyai dua calon pembangunan utama:

  • NSI-189 adalah molekul kecil dalam pembangunan klinikal untuk kecelaruan kemurungan major dan pembangunan praklinikal untuk sindrom Angelman, kecacatan kognitif yang disebabkan oleh penyinaran, diabetes Jenis 1 dan Jenis 2, serta strok.
  • NSI-566 adalah terapi sel stem yang diuji untuk rawatan lumpuh dalam kes strok, Sklerosis Lateral Amiotrofik (ALS) dan kecederaan saraf tunjang kronik (cSCI) dan kecederaan otak trauma (TBI). NSI-566 telah menunjukkan fungsi pemulihan dalam model lumpuh primat. Tumpuan utama kajian ini telah diterbitkan dalam jurnal yang ditinjau semula setara, Nature, dan manuskrip penuh boleh didapati di sini.

Portfolio calon produk Neuralstem yang berbilang adalah berdasarkan teknologi sel induk saraf proprietarinya.

Kenyataan Peringatan Tentang Maklumat Berpandangan Ke Hadapan

Hebahan berita ini mengandungi "kenyataan masa hadapan" yang dibuat menurut peruntukan "selamat" peruntukan Akta Pembaharuan Litigasi Sekuriti Persendirian 1995. Kenyataan masa hadapan itu berkaitan dengan peristiwa masa depan, bukan masa lalu, dan mungkin sering dikenal pasti dengan kata-kata seperti “harap,” “jangka,” “berhasrat,” “merancang,” “percaya,” “mencari” atau “akan.” Kenyataan masa hadapan menumpukan perkara-perkara yang, pada tahap yang berbeza, tidak pasti. Risiko dan ketidakpastian tertentu yang boleh menyebabkan keputusan sebenar kami berbeza daripada yang dinyatakan dalam kenyataan masa hadapan kami termasuklah risiko yang wujud dalam pembangunan dan pemerdagangan produk berpotensi, ketidakpastian hasil percubaan klinikal atau pengizinan peraturan atau kelulusan, keperluan modal masa depan, penggantungan terhadap rakan usahasama dan penyelenggaraan hak harta intelek kami. Hasil sebenar mungkin berbeza secara material daripada keputusan yang dijangkakan dalam kenyataan masa hadapan ini. Maklumat tambahan tentang faktor-faktor yang berpotensi yang boleh menjejaskan keputusan dan risiko dan ketidakpastian lain adalah dari semasa ke semasa dalam laporan berkala Neuralstem, termasuk Laporan Tahunan pada Borang 10-K bagi tahun yang berakhir pada 31 Disember 2017, difailkan dengan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC) dan dalam laporan lain yang difailkan dengan SEC. Kami tidak mempunyai sebarang kewajipan untuk mengemas kini apa-apa kenyataan masa hadapan.

Hubungan:
Kimberly Minarovich
Argot Partners (Hubungan Pelabur)
212-600-1902
neuralstem@argotpartners.com