Saniona planerar Fas 2a studie för behandling av hypotalamisk fetma

11 juni 2018

Saniona, ett ledande bioteknikbolag inom jonkanaler, meddelade i dag att företaget planerar att initiera en klinisk fas 2a-studie inom den ovanliga ätstörningen hypotalamisk fetma med sin ledande produkt Tesomet. Fas 2a-studien inom hypotalamisk fetma ska bli ett komplement till Sanionas utvecklingsplaner gällande Prader-Willis syndrom. Dessa två ovanliga ätstörningar har ett flertal gemensamma faktorer, inklusive kliniska symptom, utformningen av kliniska studier och en potentiell särläkemedelsklassning.

– Vi har nyligen rapporterat positiva resultat från prekliniska studier med Tesomet, samt från en Fas 1-studie med vår nya patenterade Tesomet-tablett. Dessa två viktiga utvecklingssteg gör det möjligt för oss att genomföra långsiktiga kliniska studier med Tesomet. Vårt mål är att utveckla Tesomet för svåra ätstörningar, däribland Prader-Willis syndrom och hypotalamisk fetma i USA och Europa. Både Prader-Willis syndrom och hypotalamisk fetma är ovanliga sjukdomar som kännetecknas av ett konstant matbegär som får allvarliga följder för patienterna. Det kommer ytterligare att stärka Sanionas ambitioner att marknadsföra Tesomet för sällsynta ätstörningar, säger Jørgen Drejer, VD för Saniona.

Saniona planerar att genomföra kliniska studier med patienter som lider av hypotalamisk fetma i samarbete med flera ledande akademiska center i Danmark. Hypotalamisk fetma är en ovanlig sjukdom som ofta orsakas av att en hjärntumör avlägsnas genom ett kirurgiskt ingrepp. Tumören och/eller det kirurgiska ingreppet för att avlägsna den orsakar ofta skador på hjärnans aptitcentrum (hypotalamus). Det leder till en omättlig hunger och livshotande fetma. Patienter med hypotalamisk fetma upplever följaktligen många liknande symptom som dem man hittar hos patienter med Prader-Willis syndrom.

– Vi kommer att uppnå ett flertal fördelar genom att driva utvecklingen av Tesomet inom dessa två indikationer. Prader-Willis syndrom och hypotalamisk fetma har mycket gemensamt, inklusive kliniska symptom, utformning av kliniska studier, regulatoriska fördelar i fråga om att erhålla särläkemedelsstatus samt en gynnsam prisbild och går snabbt att få ut på marknaden till följd av att det krävs relativt korta och begränsade kliniska studier, säger Jørgen Drejer.

För mer information, kontakta

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona, mobil: +45 2210 9957, e-post: tf@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 juni 2018, kl. 08:00 CEST.

Om Saniona

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metabola sjukdomar och smärtlindring. Saniona har fyra program under klinisk utveckling, varav tre kliniska program i sen fas där fokus ligger på utvecklingen av behandlingar för att på ett effektivt sätt reglera fixeringar, begär och beroenden med avseende på mat och droger. Saniona har för avsikt att utveckla och kommersialisera behandlingar av sällsynta indikationer såsom Prader-Willis syndrom på egen hand och ingå samarbeten med större företag för utvecklingsprogram som syftar till att behandla mer utbredda indikationer, såsom fetma. Bolagets forskning är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Saniona har pågående samarbetsavtal med Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Sanionas forskningscenter har sin bas i Köpenhamn, och bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION).  Läs mer på: www.saniona.com.

Om hypotalamisk fetma

Hypotalamus är en mycket liten del av hjärnan, ungefär som en mandel i storlek. Hypotalamus styr viktiga biologiska funktioner, bland annat kroppstemperatur, hunger och kroppsvikt.

Hypotalamisk fetma är en ovanlig sjukdom som kan uppkomma genom tillväxten av, eller kirurgiska ingrepp för att avlägsna, ovanliga hjärntumörer samt genom andra typer av skador på hypotalamus, inklusive stroke, hjärntrauma eller strålning för cancerpatienter. Ett kirurgiskt ingrepp för att avlägsna en hjärntumör, kraniofaryngiom, är den vanligaste orsaken till hypotalamisk fetma. Hypotalamisk fetma kallas därför ibland kraniofaryngiomrelaterad fetma.

Ett kraniofaryngiom är en godartad tumör, som vanligtvis drabbar barn i åldern 5–10 år, även om det ibland kan uppkomma i vuxen ålder. Kraniofaryngiom är också en sällsynt sjukdom med en uppskattat prevalens på 1:50 000 i USA. För nästan alla patienter omfattar behandlingen ett kirurgiskt ingrepp för att avlägsna tumören. Ingreppet kan leda till komplikationer, inklusive skador på hypotalamus, som i sin tur leder till omättlig hunger och höggradig fetma. En hög frekvens av hypotalamisk fetma, 30–77 procent, har rapporterats efter behandling. På grund av den omättliga hungern som påminner om Prader-Willis syndrom, kallas hypotalamisk fetma ibland för ”förvärvat Prader-Willis syndrom”. Precis som med Prader-Willis syndrom försämrar tillståndet patientens livskvalitet, och det finns i dagsläget ingen farmaceutisk behandling för de här patienterna.

20180611 - PR - Hypothalamic obesity - SWE