Sanionas partner Cadent Therapeutics initierar fas 2-studie för CAD-1883 och säkrar finansiering på 40 miljoner dollar

PRESSRELEASE

15 november 2018

Saniona, (OMX: SANION), ett ledande biomedicinbolag inom jonkanaler, meddelar idag att dess partner, Cadent Therapeutics, har initierat en fas 2a-studie för essentiell tremor parallellt med den pågående fas 1-studien. Cadent Therapeutics har dessutom säkrat finansiering om 40 miljoner dollar. Cadent avser att använda intäkterna för att utveckla läkemedelskandidaten CAD-1883, som utvecklades i ett gemensamt forskningsprogram mellan Saniona och Cadent Therapeutics.

Cadent Therapeutics utvecklar för närvarande sin ledande läkemedelskandidat, CAD-1883 i fas 1-studier för patienter med allvarliga rörelsestörningar; essentiell tremor och spinocerebellär ataxi. Enligt Cadent Therapeutics har CAD-1883 tolererats väl i alla doser hittills i den pågående fas 1-studien. Dessutom har Cadent Therapeutics informerat om att de har initierat en fas 2a-studie för essentiell tremor och att de planerar en fas 2-studie för behandling av spinocerebellär ataxi under andra halvåret 2019.

CAD-1883 utvecklades i ett gemensamt forskningsprogram mellan Saniona och Cadent Therapeutics. Saniona är aktieägare i Cadent Therapeutics och har rätt till royalties på CAD-1883.

"Vi är väldigt nöjda med Cadents framsteg när de nu med en förstärkt balansräkning fortsätter ta sin ledande läkemedelskandidat CAD-1883 genom kliniska studier. Vi tror att CAD-1883 har sjukdomsmodifierande potential och därmed också betydande marknadspotential vid behandling av ett antal allvarliga neurologiska rörelsestörningar. Cadents framsteg hjälper till att driva långsiktigt värde för både Saniona och Cadent Therapeutics, men det är också bevis på Sanionas förmåga att utveckla kvalitativa läkemedelskandidater, säger Jørgen Drejer, vd för Saniona.

Investerare i Cadent Therapeutics finansiering var främst Cowen Healthcare Investments och Atlas Venture. Dessutom deltog Qiming Venture Partners, Access Industries, Clal Biotechnology Industries och Novartis Institute for Biomedical Research. Efter denna finansieringsrunda äger Saniona 3,4 procent av Cadent Therapeutics.

För mer information, vänligen kontakta

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona, mobil: +45 2210 9957, e-post: tf@saniona.com

Informationen är sådan som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 november 2018 kl. 12.00 CET.

Om Saniona

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metabola sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har fyra program under klinisk utveckling. Saniona har för avsikt att utveckla och kommersialisera behandlingar av sällsynta indikationer såsom Prader-Willis syndrom på egen hand. Forskningen är inriktad på jonkanaler och bolaget har en bred portfölj av projekt i tidig fas. Saniona har samarbeten med Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Sanionas forskningscenter har sin bas i Köpenhamn, och bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Om Cadent Therapeutics

Cadent Therapeutics skapar innovativa terapier för behandling av rörelsestörningar och kognitiv försämring. Företaget kombinerar målspecificitet, patientval, läkemedelsdesign och optimering och nya kvantitativa slutpunkter för att skapa första klassens molekyler för att behandla rörelse- och kognitiva störningar. Cadent Therapeutics utvecklar snabbt sin pipeline av positiva allosteriska modulatorer för att behandla spinokerebellär ataxi, essentiell tremor och schizofreni. Företaget har ett exklusivt licens- och samarbetsavtal med Novartis för att utveckla en negativ allosterisk modulator som nu är i kliniska fas 1-studier för behandling av behandlingsresistent depression. För mer information, besök cadenttx.com.

Om essentiell tremor

Essentiell tremor är en neurologisk störning som kännetecknas av okontrollerad skakning eller tremor i olika delar av kroppen såsom huvud, armar, händer, nacke och haka. Det är den vanligaste rörelsestörningen som bara i USA drabbar 10 miljoner människor årligen, men det har inte skett några förbättringar i vårdstandarden på mer än 40 år.

Om spinocerebellär ataxi

Spinocerebellär ataxi är ett genetiskt, degenerativt, neurologiskt tillstånd som påverkar cirka 6000 personer i USA. Patienter identifieras enkelt genom genetisk testning och har oftast genetiska abnormiteter som kallas "polyQ-utvidgningar", som liknar dem som finns hos patienter med Huntingtons sjukdom. Sjukdomen är progressiv och med tiden leder den till skador på cerebellum, den del av hjärnan som reglerar motorik och balans.

20181115 - PR - Cadent Therapeutics Phase 2 - SWE