Selskabsmeddelelse nr. 06-2018

Svendborg, den 20. november 2018

SELSKABSMEDDELELSE NR. 06-2018

Strategisk review af SBS Automotive’s muligheder

Bestyrelsen for SBS Group har besluttet at igangsætte et strategisk review for divisionen SBS Automotive. Bestyrelsen har engageret Carnegie Investment Banking (København) som rådgiver i processen, der skal afklare, hvordan SBS Automotive bedst positionerer sig til ændringerne i markederne.

Bestyrelsesformand Peter Eriksen Jensen udtaler: "SBS Automotive har de seneste par år styrket sin operationelle platform, øget indtjeningen og forbedret markedstilgangen. På den baggrund er det naturligt, at vi nu analyserer de næste skridt i divisionens strategiske udvikling."

Baggrunden for analysen er, at SBS Automotive’s hovedmarked – det frie europæiske reservedelsmarked – gennemgår betydelige ændringer, drevet af en omfattende konsolidering blandt distributører samt ændringer i forbrugernes købemønstre. Med sin strategiske position og fleksible forretningsmodel vurderes SBS Automotive at have gode forudsætninger for fortsat at udvikle sig under de ændrede markedsforhold, men analysen skal afklare, om divisionen kan drage fordele af at deltage aktivt i konsolideringen. Der kan på nuværende tidspunkt ikke oplyses noget om resultatet eller tidspunktet for afslutningen af analysen.

SBS Automotive sourcer, færdiggør, lagerfører, markedsfører og distribuerer reservedele til biler og varevogne. Sortimentet består af sliddele – bremser, styretøj, affjedring, transmission, koblinger mv. – som især sælges under varemærket NK, mens en mindre del af volumen sælges som private label. Kunderne er primært distributører på det frie reservedelsmarked i Europa og udvalgte markeder udenfor Europa. Tyskland er det største marked fulgt af bl.a. Skandinavien, Frankrig, Rusland, Polen og Storbritannien.

SBS Automotive har salgs- og distributionsplatforme i Danmark, Tyskland og Frankrig, salgskontor i Moskva, logistik- og pakkeoperation i Polen og distributions-setup i Storbritannien.

I 1. halvår 2018 steg divisionens driftsresultat (EBITDA) til DKK 24,7 mio. (DKK 21,4 mio. i 1. halvår 2017), og EBITDA-marginen blev øget til 8,5% (6,5% i 1. halvår 2017). Fremgangen er drevet af effektiviseringer af supply chain med overflytning af pakkeopgaver fra Danmark til Polen (bremseskiver) og Tyskland (bremsebakker), optimering af lagre, løbende procesforbedringer og optimering af leverandøraftaler.

I år har SBS Automotive haft særlig fokus på indtjening, driftsoptimeringer og markedsbearbejdning. Visse markedssegmenter og accounts med lave marginer er fravalgt, mens divisionen er gået stærkere ind på det britiske marked og planlægger et lignende fremstød i Italien, ligesom de første skridt er taget ind i Mellemøsten. Som følge af fokuseringen på indtjeningen faldt omsætningen i 1. halvår 2018 til DKK 292,3 mio. mod DKK 329,5 mio. i første halvår af 2017.

Det strategiske review omfatter ikke SBS Group’s anden division, SBS Friction, der udvikler og producerer bremsedele og friktionsteknologi til motorcykler, scootere og ATV/UTV køretøjer samt en række specialområder, herunder vindmøller.

SBS Groups forventninger til 2018 er uændrede i forhold til halvårsrapporten (meddelelse nr. 5/2018): SBS Group forventer en omsætning på DKK 685-710 mio. og et EBITDA før særlige poster på DKK 55-65 mio.

Yderligere oplysninger:
Bestyrelsesformand Peter Eriksen Jensen, tlf. (+45) 63 21 15 15