Kommuniké från SkiStars årsstämma

Beslut fattade vid årsstämma i SkiStar AB (publ) den 15 december 2018.

• Utdelning om 7:00 kronor per aktie (5:50). Avstämningsdag är den 18 december 2018.
  • En uppdelning av bolagets aktier (s.k. aktiesplit) med villkor 2:1 ska genomföras. Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för spliten. Årsstämman fattade även beslut om en med spliten sammanhängande bolagsordningsändring.
  • Som styrelseledamöter omvaldes Eivor Andersson, Lena Apler, Sara Karlsson, Pär Nuder, Fredrik Paulsson och Mats Årjes.
  • Som styrelseordförande omvaldes Pär Nuder.
  • Styrelsearvodet fastställdes till totalt 1 500 000 kronor, varav 400 000 kronor till ordföranden och 200 000 kronor till övriga stämmovalda ledamöter som ej är anställda i bolaget. Härutöver arvode till ledamöter i revisionsutskott om sammanlagt 200 000 kronor och arvode till ledamöter i ersättningsutskott om sammanlagt 100 000 kronor.
  • Till revisor valdes revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers i Sverige AB (PWC) för en period om ett år. Huvudansvarig revisor är Camilla Samuelsson. Revisorsarvode utgår enligt godkänd räkning.
  • Resultat- och balansräkning, samt koncernresultat- och koncernbalansräkning, för verksamhetsåret 2017/18 fastställdes.
  • Styrelseledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2017/18.
  • Av styrelsen föreslagna riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare fastställdes.
  • Styrelsen bemyndigades att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma. Förvärv ska ske på en reglerad marknad eller i enlighet med förvärvserbjudande. Återköp och avyttring av egna aktier får endast avse aktier av serie B.
  • Som ledamöter i valberedningen omvaldes Anders Sundström (familjen Mats och Fredrik Paulsson inkl. bolag), Magnus Swärdh (familjen Erik Paulsson inkl. bolag), Åsa Nisell (Swedbank Robur fonder) och Jan Särlvik (Nordea Fonder). Valberedningen utser ordförande inom sig.

Samtliga beslut fattades i enlighet med de förslag som hållits tillgängliga för aktieägarna före årsstämman. Verkställande direktörens anförande finns tillgängligt på bolagets webbplats www.skistar.com/sv/corporate.

Beslut fattade vid konstituerande styrelsemöte:

• Revisionsutskottet ska bestå av Eivor Andersson (ordförande), Sara Karlsson och Fredrik Paulsson.
  • Ersättningsutskottet ska bestå av Pär Nuder (ordförande), Lena Apler och Fredrik Paulsson.

Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 15 december 2018, kl. 17.30 CET.

Ytterligare information lämnas av
Mats Årjes, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 880 80.
Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 880 80.

Kort om SkiStar:
SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St. Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 49 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Pressmeddelande SkiStar Kommuniké från årsstämma 2018