Nasdaq levererar teknik till ATG

Aktören inom trav- och galoppsport ska utnyttja teknik för att stärka utbudet av totalisatorspel

STOCKHOLM, Jan. 16, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) och AB Trav och Galopp (ATG), den svenska speloperatören, har meddelat att ATG kommer att utnyttja Nasdaqs teknik för att stärka sitt utbud av totalisatorspel.

”ATG:s mål är att skapa världens bästa spelupplevelser”, säger Mikael Bäcke, Chief Product and Business Development Officer på ATG. ”Detta nya spännande samarbete med Nasdaq underlättar när ATG tar ytterligare steg för att tillhandahålla en spännande och smidig spelupplevelse.”

”Totalisatorteknik används för att stödja hästkapplöpningsbranschen globalt och kan även hjälpa till att driva på företagsexpansion,” säger Scott Shechtman, Head of Longitude and New Markets på Nasdaq. ”Vi ser fram emot att stödja ATG när de fullföljer sin tillväxtstrategi och behåller sin position som ledande vadhållningsföretag.”

ATG grundades 1974 och erbjuder totalisatorspel vid hästkapplöpningar samt sportvadhållning och onlinekasinon.  Operatören är det största licensierade vadhållningsföretaget i Sverige och ägs av trav- och galoppsporten – 90 procent av Svensk Travsport och 10 procent av Svensk Galopp. Företaget är en licensierad operatör på den svenska marknaden och har ett helägt licensierat dotterbolag i Danmark. ATG arbetar för att säkerställa att trav- och galoppsport i Sverige bedrivs på ett sådant sätt att de långsiktiga förhållandena för sportens utveckling och geografiska spridning garanteras.

Nasdaqs världsledande teknik förser över 250 av världens infrastrukturorganisationer och marknadsaktörer, inklusive mäklare/handlare, utbyten, clearinginstitut, värdepapperscentraler och regulatorer, i över 50 länder med heltäckande, verksamhetskritiska tekniska lösningar.

Om Nasdaq
Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) är en ledande global leverantör av tjänster för handel, clearing, utbytesteknik, noteringar, information och offentliga företag. Genom sitt varierade utbud av lösningar gör Nasdaq det möjligt för kunderna att planera, optimera och förverkliga sina affärsmål med självförtroende, med hjälp av beprövade tekniker som ger öppenhet och insyn vid navigeringen av dagens globala kapitalmarknad. Nasdaq skapade världens första helt elektroniskt baserade börs, och Nasdaqs teknik driver över 100 marknadsplatser i 50 länder och 1 av 10 av världens värdepapperstransaktioner. Nasdaq har cirka 4 000 noteringar med ett uppskattat marknadsvärde på 15 biljoner USD. Besök http://business.nasdaq.com om du vill veta mer.

För frågor från media
Nasdaq