Mandalay Resources Corporation tillkännager produktions- och försäljningsresultat för fjärde kvartalet och helåret 2018 samt produktionsprognos för 2019–2021

TORONTO, Jan. 17, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation (”Mandalay” eller ”bolaget”) (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) tillkännagav idag sitt produktions- och försäljningsresultat för fjärde kvartalet och helåret 2018. Bolaget tillkännagav även sin produktionsprognos för 2019–2021.

Under det fjärde kvartalet 2018 producerade Mandalay en konsoliderad mängd motsvarande 19 173 säljbara uns guldekvivalent och sålde 18 433 uns guldekvivalent. Under helåret som slutade den 31 december 2018 producerade Mandalay 81 568 säljbara uns guldekvivalent och sålde 88 083 uns guldekvivalent.

Dominic Duffy, President och Chief Executive Officer för Mandalay, kommenterar: ”Mandalays produktion under fjärde kvartalet 2018 motsvarade den reviderade produktionsprognosen för helåret 2018 för antal uns guld, antimon och guldekvivalent som vi släppte ut på marknaden i november 2018. Produktionen under fjärde kvartalet förbättrades jämfört med tredje kvartalet, främst på grund av ökningen av underjordstransporter i Björkdal-gruvan när den nykontrakterade transportflottan anlände under kvartalet. Vi förväntar oss att produktionen fortsätter att öka under första kvartalet 2019 eftersom underjordstransporterna i Björkdal nu är på planerad nivå.

I Costerfield vidareutvecklade bolaget Brunswick-malmgången, som nu har fyra utvecklingsnivåer och där brytningen väntas inledas under första kvartalet 2019. Bolaget fortsatte även kapitalutvecklingen till den höghaltiga Youle-malmgången, där produktionen beräknas inledas under andra halvan av 2019. Under fjärde kvartalet 2018 producerade bolaget 8 691 uns guldekvivalent i Costerfield och 35 849 uns guldekvivalent för helåret 2018. Vi förväntar oss att produktionsökningen i Costerfield-gruvan inleds under andra halvan av 2019 när man börjar exploatera den höghaltiga Youle-malmgången.

I Björkdal övervann vi problem med transportkapaciteten som härrörde från entreprenören som anlitats för underjordstransporter under fjärde kvartalet 2018. Hela den förväntade flottan av underjordslastbilar anlände till platsen före december, vilket löste problemet. Produktionen av underjordisk malm med högre halter fortsatte att öka under hela kvartalet. Utvecklingen fortsatte även på två nivåer i den nyligen lanserade Aurora-zonen (se pressmeddelandet från den 14 november 2018) och den första produktionsbrytningen i denna nya upptäckt förväntas under andra halvan 2019.  Även prospekteringsborrningen i Aurora-zonen fortsätter. Björkdal producerade 10 482 uns guld under fjärde kvartalet 2018 och 45 719 uns guld under helåret 2018.”

Duffy fortsätter: ”2018 var ett utmanande år för Mandalays verksamhet eftersom bolagets produktion påverkades negativt av problemen med underjordstransporterna i Björkdal och den försenade starten av utvecklingen av Brunswick i Costerfield. Jag är stolt över det operativa teamets engagemang och förmåga att ta itu med och lösa dessa utmaningar. Med dessa problem bakom oss inleder vi 2019 och kommande verksamhet med optimism.”

Duffy avslutar: ”Viktigast av allt är att vi även är nöjda över att kunna tillhandahålla vår produktionsprognos för de kommande tre åren, som visar vägen framåt för Mandalay och lyfter fram viktig organisk produktionstillväxt för vår verksamhet. Vi räknar med att öka Mandalays produktion varje år 2019–2021 och att den ska öka från de 81 568 uns guldekvivalent som producerades 2018 till 131 000–162 000 uns guldekvivalent år 2021. Vi förväntar oss att se stora produktionsförbättringar i Costerfield-gruvan under denna treårsperiod när Youle-malmgången tas i produktion, och produktionen väntas öka från de 35 849 uns guldekvivalent som producerades 2018 till 76 000–100 000 uns guldekvivalent år 2021. Vi förväntar oss även en stabil ökning i Björkdal tack vare en ökad underjordsproduktion i Aurora-zonen och skarnförekomster med högre halt. Denna prognos, särskilt med den höghaltiga Youle-fyndigheten i Costerfield som underlag, speglar en spännande framtid för Mandalay.”

Säljbar produktion för de tre månader som slutade den 31 december 2018:

• Bolaget producerade totalt 15 430 uns guld och 561 tom antimon, vilket representerar en produktion på totalt 19 173 uns guldekvivalent under fjärde kvartalet 2018, jämfört med 29 257 uns guld och 805 ton antimon, vilket representerar totalt 34 395 uns guldekvivalent, under fjärde kvartalet 2017.

• Produktionen i Björkdal (Sverige) uppgick till 10 482 uns guld under fjärde kvartalet 2018, jämfört med 22 035 uns guld under fjärde kvartalet 2017.

• Produktionen i Costerfield (Australien) uppgick till 4 948 uns guld och 561 ton antimon under fjärde kvartalet 2018, jämfört med 7 222 uns guld och 805 tom antimon fjärde kvartalet 2017.

• Produktionen i Cerro Bayo (Chile) är fortsatt stoppad, därmed skedde ingen produktion under fjärde kvartalet 2018.

Säljbar produktion för året som slutade den 31 december 2018:

• Bolaget producerade totalt 67 329 uns guld och 2 173 ton antimon, vilket representerar en produktion på totalt 81 568 uns guldekvivalent, jämfört med 99 449 uns guld, 3 115 ton antimon och 794 533 silver under motsvarande årsperiod 2017, vilket representerar totalt 131 186 uns guldekvivalent.

• Produktionen i Björkdal var 45 719 uns guld 2018, jämfört med 62 028 uns guld 2017.

• Produktionen i Costerfield var 21 610 uns guld och 2 173 ton antimon 2018, jämfört med 31 512 uns guld och 3 115 ton antimon 2017.

• Produktionen i Cerro Bayo är fortsatt stoppad, därmed skedde ingen produktion 2018.

Tabell 1 – Säljbar produktion fjärde kvartalet och helåret 2018 och 2017

MetalSourceThree months

Three months

Gold (oz)Björkdal10,48222,03545,71962,028
 Costerfield4,9487,22221,61031,512
 Cerro Bayo---5,909
 Total15,43029,25767,32999,449
Antimony (t)Costerfield5618052,1733,115
Silver (oz)Cerro Bayo---794,533
Average quarterly prices:
Gold US$/oz 1,2291,275
Antimony US$/t 8,2048,137
Silver US$/oz 15.0016.71
Au Eq. (oz)1Björkdal10,48222,03545,71962,028
 Costerfield8,69112,36035,84952,137
 Cerro Bayo---17,021
 Total19,17334,39581,568131,186

1 Kvartalsvis produktion av uns guldekvivalent (”Au Eq oz”) beräknas genom att säljbar kvantitet av guld (”Au”), silver (”Ag”) och antimon (”Sb”) under perioden multipliceras med respektive genomsnittligt marknadspris för råvaran under perioden. De tre beloppen adderas sedan till ett ”totalvärde baserat på marknadspris” som sedan delas med guldets genomsnittliga marknadspris under perioden.  Guldets genomsnittspris under perioden beräknas som genomsnittet av stängningskurser på London Metal Exchange under perioden, där priset på veckoslut och helgdagar tas från den senaste bankdagen. Antimonets genomsnittspris under perioden beräknas som genomsnittet av det dagliga genomsnittet av högsta och lägsta lagerpriser på Rotterdambörsen under perioden, där priset på veckoslut och helgdagar tas från den senaste bankdagen. Silvrets genomsnittspris beräknas som genomsnittet av den dagliga avistakursen för silver från mäklare i London under periodens alla dagar, där priset på veckoslut och helgdagar tas från den senaste bankdagen. Källan till alla priser är www.metalbulletin.com.

Försäljning under de tre månader som slutade den 31 december 2018:

• Bolaget sålde totalt 14 514 uns guld och 582 tom antimon, vilket representerar totalt 18 399 uns guldekvivalent under fjärde kvartalet 2018, jämfört med 25 044 uns guld, 668 ton antimon och 18 334 uns silver under fjärde kvartalet 2017, vilket representerar totalt 29 547 uns guldekvivalent.

• Björkdal sålde 9 557 uns guld under fjärde kvartalet 2018, jämfört med 18 565 uns guld under fjärde kvartalet 2017.

• Costerfield sålde 4 957 uns guld och 582 ton antimon under fjärde kvartalet 2018, jämfört med 6 337 uns guld och 668 tom antimon fjärde kvartalet 2017.

• Cerro Bayo hade ingen försäljning under fjärde kvartalet 2018, eftersom produktionen fortsättningsvis är stoppad.

Försäljning för året som slutade den 31 december 2018:

• Bolaget sålde totalt 72 962 uns guld och 2 307 tom antimon, vilket representerar totalt 88 049 uns guldekvivalent under 2018, jämfört med 95 357 uns guld, 2 879 ton antimon och 926 832 uns silver 2017, vilket representerar totalt 127 367 uns guldekvivalent.

• Björkdal sålde 50 062 uns guld 2018, jämfört med 58 058 uns guld 2017.

• Costerfield sålde 22 900 uns guld och 2 307 ton antimon 2018, jämfört med 30 296 uns guld och 2 879 ton antimon 2017.

• Cerro Bayo hade ingen försäljning 2018, eftersom produktionen fortsättningsvis är stoppad.

Tabell 2 – Försäljning fjärde kvartalet och helåret 2018 och 2017

MetalSourceThree months

Three months

Gold (oz)Björkdal9,55718,56550,06258,058
 Costerfield4,9576,33722,90030,296
 Cerro Bayo-142-7,003
 Total14,51425,04472,96295,357
Antimony (t)Costerfield5826682,3072,879
Silver (oz)Cerro Bayo-18,334-926,832
Average quarterly prices:
Gold US$/oz 1,2291,275
Antimony US$/t 8,2048,137
Silver US$/oz 15.0016.71
Au Eq. (oz)1Björkdal9,55718,56550,06258,058
 Costerfield8,84210,59937,98749,425
 Cerro Bayo-383-19,884
 Total18,39929,54788,049127,367

1 Kvartalsvis såld guldekvivalent beräknas genom att säljbar kvantitet av guld, silver och antimon under perioden multipliceras med respektive genomsnittligt marknadspris för råvaran under perioden. Sedan adderas de tre beloppen till ett ”totalvärde baserat på marknadspris” som sedan delas med guldets genomsnittliga marknadspris under perioden. Källan till alla priser är www.metalbulletin.com, där priser för veckoslut och helgdagar har tagits från den senaste bankdagen.

Treårsprognos för Mandalay:

Tabell 3 – Prognos för produktion och kostnader 2019

2019E
Björkdal
 Gold produced (oz)50,000-56,000
 Cash cost** per oz gold produced$800-$950
 All-in cost** per oz gold produced$1,030-$1,180
 Capital expenditures$18M-$22M
Costerfield
 Gold produced (oz)23,000-30,000
 Antimony produced (t)2,600-3,100
 Gold equivalent* produced (oz)41,000-51,000
 Cash cost** per oz gold eq. produced$790-$920
 All-in cost** per oz gold eq. produced$1,050-$1,180
 Capital expenditures$21M-$25M
Consolidated
 Gold equivalent* produced (oz)91,000-107,000
 Average cash cost*** per oz gold eq.$850-$980
 Average all-in cost*** per oz gold eq.$1,130-$1,280
 Capital expenditures$39M-$47M

* Antagna metallpriser: guld 1 200 USD/oz, antimon 8 200 USD/t.
** Kontantkostnad (cash cost) och totalkostnad (all-in cost) är inte IFRS-mått. Se ”Andra mått än IFRS-mått” i slutet av detta pressmeddelande.
** Konsoliderad kostnad per uns guldekvivalent inkluderar bolagets indirekta kostnader samt totala skötsel- och underhållskostnader i Cerro Bayo.
Investeringskostnaderna är exklusive kostnader för prospektering.

Tabell 4 – Prognos för metallproduktion 2019–2021

2019E2020E2021E
Björkdal
 Gold produced (oz)50,000-56,00053,000-59,00055,000-65,000
Costerfield
 Gold produced (oz)23,000-30,00040,000-49,00060,000-75,000
 Antimony produced (t)2,600-3,1002,200-2,8002,400-3,300
Consolidated
 Gold equivalent* produced (oz)91,000-107,000108,000-127,000131,000-162,000

* Antagna metallpriser: guld 1 200 USD/oz, antimon 8 200 USD/t.

Mandalays produktionsprognos för 2019–2021 baseras på följande:

• Björkdal – En stabil ökning av produktionen då effekten av den höghaltiga och avsevärt bredare Aurora-zonen medger ökad underjordproduktion.

• Costerfield – Produktionen i den höghaltiga Youle-malmgången inleds under andra halvan 2019 och fortsätter att öka produktionen fram till 2021.

• Cerro Bayo – På grund av osäkerheten som förknippas med förnyat tillstånd i Cerro Bayo räknas ingen produktion in i prognosen som visas ovan.

Mer information:

Dominic Duffy
President och Chief Executive Officer

Greg DiTomaso
Director of Investor Relations

Kontakt:
647 260 1566

Om Mandalay Resources Corporation:

Mandalay Resources är ett kanadensiskt företag verksamt inom naturresurser som har produktionstillgångar i Australien och Sverige samt underhålls- och utvecklingsprojekt i Chile. Bolaget fokuserar på att skapa kortsiktigt kassaflöde och värde för aktieägarna.

Framåtblickande uttalanden:

Detta nyhetsmeddelande innehåller ”framåtblickande uttalanden” enligt definitionen i gällande värdepapperslagar, inklusive uttalanden om bolagets förväntade produktion av guld, silver och antimon under räkenskapsåren 2019–2021 och bolagets förväntade kostnader för räkenskapsåret 2019. Läsarna varnas för att förlita sig på framåtblickande uttalanden. Faktiska resultat och händelseutvecklingen kan skilja sig väsentligt från vad som anges i dessa uttalanden, bland annat beroende på variationer i råvarupriser, allmänna marknadsförhållanden och ekonomiska förhållanden. De faktorer som anges ovan är inte avsedda att motsvara en uttömmande förteckning av de faktorer som kan påverka Mandalay. En beskrivning av ytterligare risker som kan leda till att faktiska resultat och händelseutvecklingen skiljer sig från vad som anges i framåtblickande uttalanden i detta nyhetsmeddelande finns under rubriken ”Riskfaktorer” i Mandalays årsinformationsblankett daterad den 29 mars 2018. En kopia finns att tillgå under Mandalays profil på www.sedar.com. Det kan dessutom inte garanteras att antagna resurser som upptäcks till följd av ytterligare borrningar någonsin kommer att uppgraderas till bevisade eller sannolika reserver. Mandalay har försökt att identifiera viktiga faktorer som kan leda till att faktiska åtgärder, händelser eller resultat skiljer sig väsentligt från vad som beskrivs i dessa framåtblickande uttalanden, men det kan finnas andra faktorer som leder till att åtgärder, händelser eller resultat inte blir som förväntat, beräknat eller avsett. Det finns inga garantier för att framåtblickande uttalanden kommer att visa sig vara korrekta, eftersom faktiska resultat och framtida händelser kan skilja sig väsentligt från vad som förväntas vid sådana uttalanden. Följaktligen ska läsarna inte förlita sig på framåtblickande uttalanden.