Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2018

ETT FJÄRDE KVARTAL MED STOCKWIKS HITTILLS STÖRSTA FÖRVÄRV; GALDAX

Den enskilt största händelsen i det fjärde kvartalet var annonseringen av förvärvet av Galdax Holding och genom förvärvet även dotterbolagen Galdax AB samt Stans Gummiverkstad i Uddevalla AB. Galdax är en av de tre största producenterna i Sverige av regummerade lastbilsdäck och en betydande aktör i grossistledet för nya däck. Stans Gummiverkstad är en komplett däckverkstad som hjälper företag och privatpersoner med däckbyte, lagning, balansering och förvaring. Förvärvet är i linje med Stockwiks ambition att investera i lönsamma, stabila verksamheter med låg konjunkturkänslighet. Med genomförda förvärv närmar sig Stockwikkoncernens omsättning 250 MSEK och EBITDA 15 MSEK räknat som rullande tolv månader i den nu befintliga koncernstrukturen med portföljbolagen BergFast, AFF, KRVVS, Vaxholms Värmeservice, NF Måleri samt Galdax och Stans Gummiverkstad.

PERIODEN 1 OKTOBER - 31 DECEMBER 2018

• Nettoomsättningen uppgick till 34,0 (22,9) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 0,9 (0,8) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 0,6 (0,5) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -0,3 (-0,1) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -1,3 (11,6) MSEK, varav -1,2 (-0,8) MSEK utgjorde avskrivningar och - (12,0) MSEK uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie* för verksamheten före utspädning uppgick till -0,37 (3,49) SEK och efter utspädning till -0,37 (3,09) SEK

PERIODEN 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2018

• Nettoomsättningen uppgick till 126,8 (87,5) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5,4 (-0,3) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 4,0 (-1,6) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 0,6 (-3,9) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 17,2 (7,2) MSEK, varav -4,8 (-3,5) MSEK utgjorde avskrivningar och 19,5 (12,0) MSEK uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie* för verksamheten före utspädning uppgick till 4,90 (2,16) SEK och efter utspädning till 3,85 (1,91) SEK
  • Styrelsen föreslår att ingen vinstutdelning ska ske

* Beräknat efter sammanläggning av aktier 1:500

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 februari 2019 kl. 08:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap med koden STWK.

Stockwik 4Q18