Konecranes Aktiesparprogram för personalen 2015-2016 - riktad aktieemission

KONECRANES ABP  BÖRSMEDDELANDE 18 februari 2019 kl. 09.15

Konecranes Aktiesparprogram för personalen 2015-2016 - riktad aktieemission

Konecranes Abp:s styrelse har beslutat om en riktad aktieemission för att betala ersättningen för programperioden 2015-2016 enligt Konecranes aktiesparprogram för personalen. Beslutet fattades den 15 februari 2019.

Emissionen innebär att totalt 22 923 aktier som innehas av Konecranes Abp överlåts vederlagsfritt till de personer som deltar i programmet, detta enligt programvillkoren. Mer detaljerad information om aktiesparprogrammet finns att tillgå i börsmeddelandet från den 4 februari 2015.

Beslutet om en riktad aktieemission baseras på det bemyndigande som gavs av ordinarie bolagsstämman den 27 mars 2018 och som innebär att maximalt 500 000 aktier kan överlåtas inom ramen för bolagets aktiesparprogram.

Aktierna överlåts till de personer som deltar i programmet den 28 februari 2019. Efter aktieöverlåtelsen innehar bolaget 82 480 egna aktier.

KONECRANES ABP

Eero Tuulos
Direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Eero Tuulos, Direktör, Investerarrelationer, tfn +358 (0) 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 uppgick koncernens omsättning till 3 156 MEUR. Koncernen har 16 100 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes aktien är noterad på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Stora medier