Talenom kiihdyttää Ruotsin liiketoimintojensa kasvua ostamalla Niva Ekonomi AB:n osakekannan

Talenom Oyj        Lehdistötiedote 4.5.2020 kello 14:30

Talenom Oyj on sopinut ruotsalaisen tilitoimisto Niva Ekonomi AB:n omistajan kanssa ostavansa sen koko osakekannan. Osa kauppahinnasta maksetaan Talenom Oyj:n osakkeilla Niva Ekonomi AB:n omistajalle suunnattavassa osakeannissa.

Niva Ekonomi AB on Tukholmassa toimiva auktorisoitu tilitoimisto, jonka palveluksessa on 17 henkilöä. Tilitoimiston liikevaihto oli 14,6 miljoonaa Ruotsin kruunua (1,4 miljoonaa euroa) vuonna 2019. Liiketoiminnan kannattavuus oli hyvä. Vuoden 2019 käyttökate (EBITDA) oli 2,3 miljoonaa Ruotsin kruunua (0,2 miljoonaa euroa), eli 15,8 % liikevaihdosta.

Kauppahinta on 11,7 miljoonaa Ruotsin kruunua (1,1 miljoonaa euroa), josta 5,85 miljoonaa Ruotsin kruunua (0,5 miljoonaa euroa) maksetaan käteisellä ja rahoitetaan Talenom Oyj:n likvideillä varoilla. Loppuosa kauppasummasta maksetaan suunnatussa annissa merkittävillä Talenom Oyj:n uusilla osakkeilla. Lisäksi myyjällä on mahdollisuus enintään 2,0 miljoonan Ruotsin kruunun (0,2 miljoonan euron) lisäkauppahintaan ostettavalle liiketoiminnalle asetettujen taloudellisten tavoitteiden toteutuessa.

Osakekaupalla ei ole lyhyellä aikavälillä merkittävää vaikutusta Talenomin taloudelliseen asemaan ja tulevaisuudennäkymiin. Ostettava yhtiö tukee Talenomin ydinliiketoimintaa ja vahvistaa Talenomin asemaa Ruotsin markkinoilla, jonne Talenom laajensi liiketoimintaansa vuonna 2019 ostamalla Wakers Consulting AB:n osakekannan.

”Toivotamme Niva Ekonomi AB:n henkilökunnan ja asiakkaat lämpimästi tervetulleiksi Talenomille. Olemme tutustuneet huolellisesti yhtiön toimintatapoihin ja kulttuuriin. Meitä molempia yhdistää vahva asiakaskeskeisyys sekä halu tarjota henkilöstöllemme paras työpaikka. Yhteiseltä arvopohjalta on hyvä käydä rakentamaan yhteistä tulevaisuutta”, sanoo Talenomin toimitusjohtaja Otto-Pekka Huhtala.

”Niva Ekonomi AB on kasvanut ja uudistanut tilitoimistoalaa aktiivisesti jo vuosikymmenen ajan. Talenom on meille täydellinen kumppani tälle matkalle. Jaamme saman näkemyksen palvelun, prosessien ja teknologian merkityksestä ja tulemme varmasti olemaan yhdessä yksi Ruotsin johtavia alan toimijoita. Yhteistyön myötä voimme tarjota asiakkaillemme entistä enemmän”, kertoo Camilla Niva, Niva Ekonomi AB:n perustaja ja toimitusjohtaja.

TALENOM OYJ

Lisätietoja:
Otto-Pekka Huhtala
toimitusjohtaja, Talenom Oyj
otto-pekka.huhtala@talenom.fi

Talenom on vuonna 1972 perustettu tilitoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman tilitoimistopalveluja sekä muita sen asiakkaiden liiketoimintaa tukevia asiantuntijapalveluja. Yhtiöllä on omaa ohjelmistokehitystä ja se tarjoaa tilitoimistoasiakkailleen sähköisen taloushallinnon työkaluja.

Talenom-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 58,0 miljoonaa euroa, ja liikevaihto kasvoi vuoteen 2018 verrattuna 18,6 %. Talenomin kasvuhistoria on ollut vahva – liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvu oli noin 15,7 % vuosina 2005 – 2019.

JAKELU:

www.talenom.fi