OP Yrityspankki Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2022

Puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2022
Pörssitiedote 27.7.2022 klo 9.00

OP Yrityspankki Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2022

• OP Yrityspankki Oyj:n tulos ennen veroja oli 28 miljoonaa euroa (142). Tulosta heikensivät erityisesti sijoitustoiminnan nettotuottojen pienentyminen ja saamisten arvonalentumisten kasvu.
  • Tuotot yhteensä pienenivät 22 prosenttia 221 miljoonaan euroon (284). Sijoitustoiminnan nettotuotot pienenivät 86 prosenttia 14 miljoonaan euroon (96). Korkokate kasvoi 20 prosenttia 181 miljoonaan euroon (150). Nettopalkkiotuotot pienenivät 13 miljoonaa euroa 8 miljoonaan euroon (21).
  • Kulut yhteensä, 153 miljoonaa euroa, olivat vertailukauden tasolla.
  • Saamisten arvonalentumisia kirjattiin 40 miljoonaa euroa. Vertailukaudella saamisten arvonalentumisia palautui 12 miljoonaa euroa. Saamisten arvonalentumisten kasvusta merkittävä osa tuli Ukrainan sodan välillisistä vaikutuksista ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
  • OP Yrityspankilla ei ole merkittäviä suoria vastuita Venäjälle.
  • Luottokanta kasvoi vuodessa 10 prosenttia 27,4 miljardiin euroon (24,9). Talletuskanta pienentyi 2 prosenttia 14,3 miljardiin euroon (14,5)
  • Yrityspankki ja pääomamarkkinat -segmentin tulos oli -6 miljoonaa euroa (152). Tuotot yhteensä pienenivät 54 prosenttia 94 miljoonaan euroon (206). Korkokate kasvoi 3 prosenttia 109 miljoonaan euroon (106). Sijoitustoiminnan nettotuotot pienenivät 88 miljoonaa euroa 7 miljoonaan euroon (95). Kulut yhteensä kasvoivat 4 prosenttia 71 miljoonaan euroon (68). Saamisten arvonalentumiset kasvoivat 29 miljoonaan euroon. Vertailukaudella saamisten arvonalentumisia palautui 15 miljoonaa euroa.
  • Rahoitusyhtiöpalvelut ja maksuliike -segmentin tulos ennen veroja oli 55 miljoonaa euroa (52). Tuotot yhteensä kasvoivat 6 prosenttia 119 miljoonaan euroon (111). Korkokate kasvoi 6 prosenttia 81 miljoonaan euroon (76) ja nettopalkkiotuotot 9 prosenttia 30 miljoonaan euroon (28). Kulut yhteensä kasvoivat 4 prosenttia 57 miljoonaan euroon (55). Saamisten arvonalentumiset kasvoivat 6 miljoonaan euroon (4).
  • Baltian tulos ennen veroja oli 9 miljoonaa euroa (7). Tuotot yhteensä kasvoivat 30 miljoonaan euroon (17). Korkokate kasvoi 25 miljoonaan euroon (14) ja nettopalkkiotuotot 6 miljoonaan euroon (4). Kulut yhteensä kasvoivat 16 miljoonaan euroon (11).
  • Ryhmätoiminnot-segmentin tulos ennen veroja oli -31 miljoonaa euroa (-69). Maksuvalmius säilyi vahvana.
  • OP Yrityspankki Oyj:n CET1-vakavaraisuus oli 12,4 prosenttia (15,4), joka ylittää sääntelyn edellyttämän minimitason 5,4 prosenttiyksiköllä.
  • OP Ryhmä otti käyttöön standardimenetelmään perustuvan riskipainotettujen erien lattiatason vakavaraisuuslaskennassa. Lattiatason käyttöönotto heikensi OP Yrityspankin CET1-vakavaraisuutta toisella vuosineljänneksellä 2,4 prosenttiyksikköä.
  • OP Osuuskunnan hallitus päätti 26.7.2022 tehdä ennakkohakemuksen Euroopan keskuspankille standardimenetelmän käyttämiseksi vakavaraisuuslaskennassa sisäisten mallien (IRBA) ja käytössä olevan standardimenetelmään perustuvan riskipainotettujen erien lattiatason sijaan. Mahdollisella standardimenetelmään siirtymisellä ei ole vaikutusta OP Yrityspankin vakavaraisuuteen ja riskiasemaan.
Tulos ennen veroja, milj. € 1–6/2022 1–6/2021 Muutos, % 1–12/2021
Yrityspankki ja pääomamarkkinat -6 152 -104,0 261
Rahoitusyhtiöpalvelut ja maksuliike 55 52 6,5 90
Baltia 9 7 29,8 20
Ryhmätoiminnot -31 -69 - -105
Yhteensä 28 142 -80,6 267

Oman pääoman tuotto (ROE), % 1,1 5,3 -4,2* 5,2
Koko pääoman tuotto (ROA), % 0,05 0,27 -0,22* 0,25
  30.6.2022 30.6.2021 Muutos, % 31.12.2021
CET1-vakavaraisuus, % 12,4 13,2 -0,8* 15,4
Luottokanta, milj. € 27 434 24 858 10,4 26 236
Takauskanta, milj. € 3 457 2 879 20,1 3 475
Muut vastuut, milj. € 5 921 5 670 4,4 5 731
Talletukset, milj. € 14 298 14 549 -1,7 16 089
Järjestämättömät saamiset vastuista, % 1,9 2,1 -0,2 * 1,8
Saamisten arvonalentumiset luotto- ja takauskannasta, % 0,26 -0,08 0,34* 0,25

Tuloksen vertailulukuna on käytetty vuoden 2021 vastaavien jaksojen lukuja. Tase- ja muiden poikkileikkaustyyppisten erien vertailulukuna on käytetty vuoden 2021 lopun tilannetta, ellei toisin mainita.
*Suhdeluvun muutos

Loppuvuoden näkymät

Niin maailman kuin Suomenkin talouden kehitys oli vuoden alkupuoliskolla yhä monilla mittareilla myönteistä. Yritysten tulokset pysyivät hyvinä ja työttömyys laski korkeasuhdanteiden lukemiin. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, koronaviruspandemia, energian kallistuminen ja korkea inflaatio lisäsivät kuitenkin epävarmuutta ja heikensivät kehitystä.

Keskuspankit alkoivat kiristää rahapolitiikkaansa, ja markkinoilla korot nousivat keväällä jyrkästi. Rahoitusmarkkinoilla epävarmuus lisääntyi, ja osakekurssit laskivat selvästi.

Monet poikkeukselliset tekijät vaikuttavat talouden näkymiin. Koronaviruspandemia, sota Ukrainassa, korkea inflaatio, rahoitusmarkkinoiden lisääntyvä epävarmuus ja kiristyvä rahapolitiikka heikentävät talouden näkymiä. Koronapandemian jäljiltä on silti paljon patoutunutta kysyntää, ja talouden tilanne on yhä vahva. Lähiaikoina inflaation odotetaan pysyvän korkealla ja talouden kasvun hidastuvan, mutta niin Suomessa kuin euroalueella yleisen taloustilanteen ennakoidaan pysyvän kohtalaisen hyvänä. Vuoden kuluessa rahapolitiikan arvioidaan kiristyvän ja korkojen jatkavan nousua.

Tuloskehityksen merkittävimmät epävarmuustekijät liittyvät Ukrainan sodan, koronaviruspandemian ja inflaation myötä korko- ja sijoitusympäristön muutoksiin sekä saamisten arvonalentumisten kehitykseen. Lisäksi tulevaan tuloskehitykseen vaikuttavat markkinoiden kasvuvauhti ja kilpailutilanteen muutos.

Arvio vuoden 2022 tuloksen kehityksestä annetaan ainoastaan ryhmätasolla OP Ryhmän tilinpäätöstiedotteessa sekä osa- ja puolivuosikatsauksissa.

Kaikki tässä puolivuosikatsauksessa esitetyt arviot perustuvat tämänhetkiseen näkemykseen toimintaympäristön, OP Yrityspankki Oyj:n ja sen eri toimintojen kehityksestä, ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

Vuoden 2022 osavuosikatsausten julkaisupäivät:

Osavuosikatsaus 1.1.−30.9.2022 26.10.2022

Helsingissä 27.7.2022

OP Yrityspankki Oyj

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi, puh. 010 252 1387
Viestintäjohtaja Anni Hiekkanen, puh. 010 252 1989

Euronext Dublin (Irish Stock Exchange)
LSE London Stock Exchange
op.fi

OP Yrityspankki Oyj on osa OP Ryhmää, Suomen suurinta asiakasomisteista finanssiryhmää. OP Yrityspankki ja OP-Asuntoluottopankki vastaavat OP:n varainhankinnasta raha- ja pääomamarkkinoilta. OP Yrityspankki, OP-Asuntoluottopankki ja niiden emoyhtiö OP Osuuskunta sekä muut OP:n jäsenluottolaitokset ovat laissa säädetyllä tavalla keskinäisessä vastuussa toistensa veloista ja sitoumuksista. OP Yrityspankki toimii myös OP Ryhmän keskuspankkina.

OP Yrityspankki Oyj puolivuosikatsaus H1 2022