OP Gruppen övergår till schablonmetoden för kapitaltäckning under det första kvartalet 2023

OP Andelslag
OP Företagsbanken Abp
OP-Bostadslånebanken Abp
Börsmeddelande
14.3.2023 kl. 13.15

OP Gruppen har beslutat att under det första kvartalet 2023 övergå till schablonmetoden i sin kapitaltäckningsanalys och kapitaltäckningsrapportering. Övergången till schablonmetoden beräknas inte ha någon väsentlig inverkan på OP Gruppens kapitaltäckning och riskprofil.

Europeiska centralbanken (ECB) meddelade 13.3.2023 sitt beslut om användningen av schablonmetoden i OP Gruppens kapitaltäckningsanalys.

OP Gruppen lämnade 30.9.2022 in en ansökan till ECB om att använda schablonmetoden i kapitaltäckningsanalysen i stället för interna modeller (IRBA) och den schablonmetodsbaserade golvnivå för riskvägda poster som nu används. Ansökan berodde på ökade regleringskrav samt diskussioner med banktillsynsmyndigheten ECB om tillämpningen av internmetoden. OP Gruppen beslöt 1.3.2022 att under det andra kvartalet 2022 i sin kapitaltäckningsanalys börja tillämpa en schablonmetodsbaserad golvnivå för riskvägda poster.

OP Andelslag
OP Företagsbanken Abp
OP-Bostadslånebanken Abp

Ytterligare information:
OP Gruppens investerarrelationer, IR@op.fi

Ytterligare information för medierna:
OP Gruppens kommunikation, tfn 010 252 8719, viestinta@op.fi

DISTRIBUTION
Euronext Dublin (Irish Stock Exchange)
LSE London Stock Exchange
Centrala medier
op.fi