Kriisinratkaisuviranomainen on päivittänyt OP Ryhmän omien varojen ja alentamiskelpoisten velkojen vähimmäisvaatimuksen

OP Yrityspankki Oyj
OP Osuuskunta
Sisäpiiritieto
16.3.2023 klo 17.15

Kriisinratkaisuviranomainen on päivittänyt OP Ryhmän omien varojen ja alentamiskelpoisten velkojen MREL-vaateen (Minimum Requirement for own funds and Eligible Liabilities, MREL). Osana MREL-vaadetta kriisinratkaisuviranomainen on päivittänyt OP Ryhmän EU:n kriisinratkaisuasetuksen mukaisen subordinaatiovaateen. Subordinaatiovaatimuksen perusteella määräytyy, kuinka suuri osa MREL-vaateesta on täytettävä omilla varoilla tai heikommassa etuoikeusasemassa olevilla veloilla.

MREL-vaade on 22,30 prosenttia kokonaisriskin määrästä ja 26,30 prosenttia kokonaisriskin määrästä sisältäen lisäpääomavaatimuksen ja 7,40 prosenttia (aiemmin 9,92 prosenttia) vähimmäisomavaraisuusasteen vastuiden määrästä. MREL-vaadetta täydentävä päivitetty subordinaatiovaade laski ja on 14,66 prosenttia kokonaisriskin määrästä ja 18,66 prosenttia kokonaisriskin määrästä sisältäen lisäpääomavaatimuksen ja 7,40 prosenttia vähimmäisomavaraisuusasteen vastuiden määrästä. Vaateet tulivat voimaan 15.3.2023 alkaen.

Vuoden 2024 alusta alkaen MREL-vaade on 22,89 prosenttia kokonaisriskin määrästä ja 26,89 prosenttia kokonaisriskin määrästä sisältäen lisäpääomavaatimuksen ja 7,40 prosenttia vähimmäisomavaraisuusasteen vastuiden määrästä.

OP Ryhmä ylittää uuden MREL-vaatimuksen selvästi. Joulukuun 2022 lopussa OP Ryhmän MREL-suhdeluku oli arviolta 38,2 prosenttia kokonaisriskin määrästä ja subordinaatiovaateen mukainen MREL-suhdeluku huonomman etuoikeuden veloilla arviolta 11,1 prosenttia vähimmäisomavaraisuusasteen vastuiden määrästä.

MREL-vaatimukset määritetään vuosittain yhdenmukaisin periaattein kaikille euroalueen pankeille osana EU-tason kriisinratkaisusääntelyä. OP Ryhmän kriisinratkaisuviranomainen on Brysselissä toimiva EU:n kriisinratkaisuneuvosto (Single Resolution Board, SRB).

Kriisinratkaisuviranomainen piti OP Ryhmän kriisinratkaisustrategian ennallaan. Kriisinratkaisutoimet kohdistettaisiin OP-yhteenliittymään ja resoluutiotilanteessa muodostettavaan uuteen OP Yrityspankkiin.

OP Yrityspankki Oyj
OP Osuuskunta

Lisätiedot:
OP Ryhmän sijoittajasuhteet, IR@op.fi

Lisätiedot medialle:
OP Ryhmän viestintä, puh. 010 252 8719, viestinta@op.fi

Euronext Dublin (Irish Stock Exchange)
LSE London Stock Exchange
op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja noin 13 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi