Salkunhoitaja: Suomalaisilla on nyt neljä syytä sijoittaa ulkomaisiin metsiin – sijoittajalla mahdollisuus kovempiin tuottoihin

EVLI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 21.3.2023 klo 11.40 (EET/EEST)

Hiljattain uutisoitiin suomalaismetsiä omistavien kohtaamista tuottohaasteista. Evlin vastaavan salkunhoitajan Roger Naylorin mielestä suomalaisten sijoittajien kannattaisikin suunnata katsettaan nyt kohti ulkomaisia metsiä, sillä niihin sijoittamisessa on tällä hetkellä selkeitä etuja – mukaan lukien mahdollisuus kotimaata parempiin tuottoihin.

Roger Naylorin mukaan erityisesti neljä seikkaa tekee ulkomaisista metsistä houkuttelevia sijoituskohteita. Ensimmäinen on se, että suotuisissa kasvuolosuhteissa ja ilmastossa puut kasvavat nopeammin, mikä lisää suoraan niistä saatavaa tuottoa. Metsäsijoituksissa nyrkkisääntönä on, että noin 60 prosenttia investointien tuotosta tulee puiden kasvusta.

Esimerkiksi mäntymetsät USA:ssa voivat kasvaa kolme kertaa nopeammin kuin Suomessa, ja Brasiliassa istutetun männyn kasvuvauhti on vielä nopeampi.

”Puiden kasvu on markkinoista riippumaton ja puunkorjuuta voidaan lykätä heikossa markkinatilanteessa. Nämä kaksi seikkaa luovat metsäinvestoinneille hyvät pääoman säilyvyysominaisuudet, minkä ansiosta omaisuuden arvo säilyy taantumankin aikana”, Naylor sanoo.

Hiljattain uutisoitiin kuinka raakapuun hinnat ovat Suomessa kehittyneet huonosti, ja omaisuuden hinnat puolestaan ovat nousseet rajusti suhteellisen pienillä markkinoilla. Näin ollen metsiä sijoitusmielessä ostavien suomalaisten voi olla vaikea saavuttaa tuotto-odotuksiaan.

Naylor mainitsee Yhdysvaltain metsätalouden vaihtoehtona kotimaisille sijoituksille. Maailman suurimmilla metsämarkkinoilla pääomaa voidaan sijoittaa tehokkaasti ja hyvin tuloksin. NCREIF, Yhdysvaltain metsätalouden yleisimmin käytetty vertailuindeksi, tuotti 12,9 prosenttia vuonna 2022 ja 9,2 prosenttia vuotta aiemmin. Historiallinen 30 vuoden tuotto on ollut kahdeksan prosenttia vuodessa.

Monipuoliset hajautusmahdollisuudet

Ulkomaisten metsien toinen etu on laajat hajautusmahdollisuudet. Kansanvälinen portfolio voi hajauttaa sijoituksensa eri puulajien lisäksi maantieteellisesti.

”Vanha sanonta siitä, ettei kaikkia munia kannata laittaa samaan koriin, pätee myös metsätalouteen. Hyvin hajautetut metsäsijoitussalkut ovat tyypillisesti osoittaneet alhaista volatiliteettia ja tarjonneet houkuttelevia riskikorjattuja tuottoja läpi taloussuhdanteiden”, Naylor sanoo.

Vahva inflaatiosuojaus on metsäsijoitusten kolmas etu, joka tekee metsistä houkuttelevan investoinnin.

”Metsätalouden tuotto korreloi vahvasti inflaation kanssa, joten metsäinvestoinnit ovat hyvä inflaatiosuojaus sijoitussalkkuun. Yhdysvaltain metsätalouden tuotto on ylittänyt inflaation vähintään 250 korkopisteellä kaikkien kymmenen vuoden investointikausien aikana vuodesta 1960 lähtien”, Naylor kertoo.

Lisäksi puu on monipuolinen materiaali, jolla on monia käyttötarkoituksia. Sen hinnat seuraavat taloutta laajemmin, joten kun hyödykkeiden hinnat nousevat, nousevat myös puun hinnat. Koska tarjonta on suurelta osin kiinteää, niin hintoja ei voida helposti alittaa ottamalla käyttöön uusia hankintalähteitä ja hinnoilla on tapana pysyä korkealla.

Metsäsijoitukset auttavat saavuttamaan ilmastotavoitteet

Bonuksena metsäsijoitukset ovat tehokas ratkaisu sijoitussalkun hiilijalanjäljen pienentämiseen. Lainsäädännön asian tiimoilta kiristyessä yleistyy myös vaatimus ympäristönäkökulmien huomioimiseen.

”Metsäinvestoinneilla voidaan edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Metsään sijoittamalla voidaan vaikuttaa erityisesti ilmastotoimiin, vastuulliseen tuotantoon, biodiversiteettiin, maaperän eroosion vähentämiseen, puhtaan veden saannin säätelyyn ja maaseudun talouskehitykseen liittyvien tavoitteiden saavuttamiseen”, Naylor sanoo.

Jotta tavoitteet saavutetaan, on metsiä hoidettava kestävällä tavalla. Riippumattomaan auditointiin perustuva metsäsertifiointi varmistaa, että metsää hoidetaan tavalla, joka säilyttää biodiversiteetin ja hyödyttää paikallisten ihmisten ja työntekijöiden elämää sekä varmistaa sen taloudellisen elinkelpoisuuden.

Lisätietoja:
Salkunhoitaja Roger Naylor, Evli-Rahastoyhtiö Oy, p. +358 50 356 8602, roger.naylor@evli.com

Roger Naylor antaa mielellään lisätietoja ja haastatteluja aiheesta englanniksi.

Evli Oyj

Meille vauraus merkitsee keinoa edistää hyvää niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Autamme yhteisöjä, yrityksiä ja yksityishenkilöitä kasvattamaan varallisuuttaan vastuullisesti, kokemukseemme, asiantuntemukseemme ja pohjoismaisiin arvoihin nojaten.

Olemme Suomen paras rahastotalo ja johtava varainhoitaja*, joka palvelee niin instituutio-, yritys- kuin yksityisasiakkaita. Palveluihimme sisältyvät sijoitusrahastot, varainhoito- ja pääomamarkkinapalvelut, vaihtoehtoiset sijoitustuotteet, yritysanalyysi, kannustinjärjestelmien suunnittelu ja hallinnointi sekä yritysjärjestelypalvelut. Vastuullisuus on osa jokaista sijoituspäätöstämme, ja asiakkaamme arvostavat asiantuntijuuttamme vastuullisuuskysymyksissä. Evli on myös Suomen parhaaksi arvioitu varainhoitaja vastuullisessa sijoittamisessa**.

Evli-konsernissa työskentelee noin 300 ammattilaista, ja Evlin hallinnoitavana on noin 16,0 miljardia euroa asiakkaiden varoja (netto 12/2022). Evli Oyj:n B-sarjan osakkeet on listattu Helsingin pörssiin.

* Morningstar Awards 2023 (c). Morningstar, Inc. All Rights Reserved. Awarded to Evli for the Best Fund House in Finland. Kantar Prospera External Asset Management Finland 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2021. Kantar Prospera Private Banking 2019, 2020 Finland.
** SFR Scandinavian Financial Research Institutional Investment Services Finland 2021, 2022.

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.evli.com