Asiantuntija neuvoo: korkosijoittajan kannattaa nyt panostaa yrityslainoihin – ”tarjolla hyvin houkuttelevaa pitkän ajan tuottoa”

EVLI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 27.4.2023 klo 10.25 (EET/EEST)

Korkojen nousu on saanut monet suomalaiset kiinnostumaan entistä enemmän korkosijoittamisesta. Evlin korkosijoitusjohtaja Juhamatti Pukka uskoo nyt olevan otollinen aika tehdä korkosijoittamista, mutta kannattaa punnita tarkasti sijoittaako rahansa lyhyen maturiteetin vai pitkän maturiteetin sijoituskohteisiin. Hän neuvoo myös mitä asioita korkojen kehityksessä sijoittajan tulee loppuvuonna pitää silmällä.

Juhamatti Pukka toteaa tällä hetkellä suosittelevansa korkosijoittajalle erityisesti lyhyen maturiteetin yrityslainoja, sillä pitkän maturiteetin ja korkoriskin markkinassa, kuten valtionlainoissa, heilahtelut markkinakoroissa iskevät voimalla tuottoon. Tämän lisäksi investment grade -markkinan hinnoittelu on houkutteleva huolimatta korkeammasta korkoriskistä.

”Tällä hetkellä suosimme yrityslainoja, jolloin sijoittajat saavat historiaan nähden hyvän kompensaation luottoriskille niin investment grade - kuin high yield -markkinoissakin. Huolimatta viime kuukausien heilunnasta, on yrityslainamarkkinoiden perustilanne hyvin samankaltainen kuin vuoteen lähdettäessä: yhtiöiden taseet ovat erinomaisessa kunnossa, yhtiöt ovat onnistuneet suojaamaan marginaalejaan siirtämällä nousseita kustannuksia myyntihintoihin ja tälle vuodelle yhtiöillä ei ole liiemmin jälleenrahoitustarpeita”, korkosijoitusjohtaja toteaa.

Pukan mukaan korkosijoittajan – ja erityisesti yrityslainasijoittajan – kannalta merkittävintä nykyhinnoittelussa on vallitsevan tuottotason houkuttelevuus esimerkiksi Investment Grade -markkinan tuottotason ylittäessä osakemarkkinoiden osinkotuoton. Tuottotaso antaa korkosijoittajalle merkittävän suojan heilunnalta korkean korkotuoton juostessa vuoden aikana kompensoiden mahdollista heiluntaa koroissa ja tuottoeroissa.

”Markkinat hinnoittelevat Eurooppaan lisää koronnostoja, mutta samaan aikaan povataan taantumaa myöhemmälle ajanjaksolle, mikä on kääntänyt korkokäyrän laskevaksi. Tämä tarkoittaa, että sijoittajat saavat korkeampaa korkotuottoa lyhyemmistä maturiteeteista kuin pidemmistä, mikä lisää lyhyen maturiteetin yrityslainojen houkuttelevuutta ja yrityslainasijoittajalle on tarjolla on houkuttelevaa pitkän ajan tuottoa.”

”Pull-to-par” -ilmiö rkeä tuottokomponentti

Pukka huomauttaa, että lyhyen maturiteetin lainojen tuottoerot ovat noin samoilla tasoilla kuin loppukesän 2020 koronapandemian ensimmäisen aallon aikana siitä huolimatta, että yhtiöiden taseet ovat huomattavasti pandemiaa edeltäviä tasoja vahvemmat ja maturiteetit ulkona oleville lainoille pidempiä.

Tämä mahdollistaa selkeitä etuja yrityslainasijoittajille.

”Lyhyen maturiteetin yrityslainasijoittajat pääsevät nauttimaan niin kutsutusta pull-to-par -ilmiöstä, eli siitä kun lainojen arvot nousevat kohti eräpäivän hintaa 100 (par) vaikka tuottotasossa ei tapahtuisikaan muutoksia.”

Korkosijoittaja, seuraa näitä

Pukka muistuttaa, että korkosijoittajan kannattaa myös loppuvuonna olla hereillä.

”Kuluvalle vuodelle sijoittajilla riittää seurattavia asioita. Esimerkiksi kuinka paljon keskuspankit vielä nostavat korkoja, iskeekö taantuma ja kuinka pahana se iskee sekä tietenkin yleisesti geopolitiikan käänteet. Kaikilla mainituilla on vaikutusta sentimenttiin ja riskin hinnoitteluun.”

Pukka uskoo, että koemme vuoden aikana vielä suuren vaihtelun jaksoja.

”Epävarmassa ympäristössä maltillisen korko- ja luottoriskin lyhyen pään sijoitukset tarjoavat hyvin houkuttelevan tuottomahdollisuuden yli viiden prosentin tuottotasollaan. Avainasemassa on katseen pitäminen horisontissa ja lyhyen aikavälin markkinaheiluntaan keskittymisen sijaan tavoitella korkeaa korkotuottoa, mitä markkina tarjoaa yli vuoden horisontilla.”

Lisätietoja:

Juhamatti Pukka
Korkosijoitusjohtaja, Evli-Rahastoyhtiö Oy
p. +358 40 593 3503, juhamatti.pukka@evli.com

Evli Oyj

Meille vauraus merkitsee keinoa edistää hyvää niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Autamme yhteisöjä, yrityksiä ja yksityishenkilöitä kasvattamaan varallisuuttaan vastuullisesti, kokemukseemme, asiantuntemukseemme ja pohjoismaisiin arvoihin nojaten.

Olemme Suomen paras rahastotalo ja johtava varainhoitaja *, joka palvelee niin instituutio-, yritys- kuin yksityisasiakkaita. Palveluihimme sisältyvät sijoitusrahastot, varainhoito- ja pääomamarkkinapalvelut, vaihtoehtoiset sijoitustuotteet, yritysanalyysi, kannustinjärjestelmien suunnittelu ja hallinnointi sekä yritysjärjestelypalvelut. Vastuullisuus on osa jokaista sijoituspäätöstämme, ja asiakkaamme arvostavat asiantuntijuuttamme vastuullisuuskysymyksissä. Evli on myös Suomen parhaaksi arvioitu varainhoitaja vastuullisessa sijoittamisessa**.

Evli-konsernissa työskentelee noin 300 ammattilaista, ja Evlin hallinnoitavana on noin 16,7 miljardia euroa asiakkaiden varoja (netto 3/2023). Evli Oyj:n B-sarjan osakkeet on listattu Helsingin pörssiin.

*Morningstar Awards 2023 (c). Morningstar, Inc. All Rights Reserved. Awarded to Evli for the Best Fund House in Finland, Kantar Prospera External Asset Management Finland 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2021, Kantar Prospera Private Banking 2019, 2020 Finland
**SFR Scandinavian Financial Research Institutional Investment Services Finland 2021, 2022

Jakelu:
keskeiset tiedotusvälineet, www.evli.com