Temenos akan Bekerjasama dengan MAS untuk Memajukan Kewangan yang Mampan

Kerjasama dengan Gprnt tentang penyelesaian teknologi yang menjana masa depan kewangan mampan


SINGAPURA, Nov. 20, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Festival FinTech Singapura – Temenos (SIX: TEMN) hari ini mengumumkan kerjasama dengan Gprnt, platform digital bersepadu baharu yang dilancarkan oleh Penguasa Kewangan Singapura (MAS), untuk bekerjasama dalam penyelesaian teknologi, meneroka penyepaduan data dan memupuk inovasi pembangunan produk yang mampu memperkasakan masa depan kewangan yang mampan.

Temenos ialah vendor perisian perbankan teras pertama yang bekerjasama dengan Gprnt dan akan menyertai MAS dan rakan kongsi di Peringkat ESG pada Festival FinTech Singapura 2023 untuk membincangkan peluang berpotensi yang akan dibuka oleh Gprnt untuk menyokong penyahkarbonan kunci kira-kira institusi kewangan, keperluan pengurusan risiko dan pematuhan kawal selia ESG.

Gprnt ialah kemuncak kepada Cetakan Hijau Projek MAS dan bertujuan untuk menangani keperluan sektor kewangan dan ekonomi sebenar dalam mengumpul dan mengakses data berkaitan iklim dan kemampanan yang dipercayai. Perkara untuk memanfaatkan pembangunan bersama produk yang berpotensi dengan Temenos termasuk KYC yang dipertingkatkan yang mengambil data ESG daripada sumber yang boleh disahkan melalui platform Gprnt dan memberi terus ke dalam orientasi pelanggan bank. Analisis data juga ditambah yang menggabungkan metrik ESG tambahan untuk aliran sistem asal pinjaman bank, menetapkan sasaran untuk pinjaman saluran paip yang semakin meningkat akan menyaksikan elemen kemampanan yang terbenam.

Tony Coleman, Ketua Pegawai Teknologi dan Inovasi di Temenos, mengatakan: “Temenos telah menyepadukan ESG ke dalam operasi dan penawaran produknya, memberikan bank teknologi yang diperlukan untuk membantu mereka beralih kepada ekonomi yang rendah karbon dan mencapai matlamat ESG mereka. Kami berharap dapat menyokong Gprnt dan meneroka peluang yang akan membantu menggerakkan modal, memantau komitmen kemampanan dan mengukur impak.”

Sopnendu Mohanty, Ketua Pegawai FinTech, MAS, berkata: “Teknologi adalah pendaya utama bagi institusi kewangan untuk mengatasi cabaran peralihan hijau dan mencapai sasaran sifar bersih mereka. Temenos ialah nama global dalam membangunkan platform perbankan dan kami berbesar hati untuk mempunyai mereka menyertai Gprnt untuk bekerjasama dalam inisiatif untuk memperkasakan keperluan sektor kewangan yang semakin meningkat untuk penyelesaian kewangan mampan yang lebih baik.”

Temenos Banking Cloud, tawaran SaaS Temenos, membantu bank mengurangkan penggunaan tenaga dan minimumkan pengeluaran gas rumah hijau sehingga 95% berbanding dengan penggunaan di premis. Temenos juga terus meningkatkan kecekapan kodnya untuk minimumkan kesan alam sekitar, sebanyak 32% peningkatan dalam keluaran perisian terbaharu yang disahkan oleh GoCodeGreen. Dengan Temenos Carbon Calculator, yang mengutamakan industri, pelanggan Temenos mendapat cerapan pelepasan CO2 daripada penggunaan Temenos Banking Cloud mereka yang sebenarnya.

Selain itu, penyelesaian Temenos ESG Investing membantu bank memenuhi standard pelaporan sambil menawarkan produk yang membolehkan pelanggan mereka memilih pelaburan berdasarkan nilai mereka sendiri.

Temenos mendahului indeks dan penarafan global termasuk penarafan Triple A MSCI ESG dan kedudukan teratas dalam Indeks Kelestarian Dow Jones. Temenos ialah satu-satunya syarikat teknologi perbankan yang mempunyai pengurangan pelepasan karbon yang bercita-cita tinggi yang disahkan oleh Science-Based Targets Initiative (SBTi).

Perihal Temenos
Temenos (SIX: TEMN) ialah platform terbuka terkemuka di dunia untuk perbankan boleh gubah, mencipta peluang untuk lebih 1.2 bilion orang di seluruh dunia setiap hari. Kami memberi perkhidmatan kepada 3000 bank daripada yang terbesar kepada pencabar dan bank komuniti di 150+ negara dengan membantu mereka membina perkhidmatan perbankan baharu dan pengalaman pelanggan yang canggih. Platform terbuka Temenos membantu pelanggan berprestasi tinggi kami mencapai pulangan atas ekuiti tiga kali ganda purata industri dan nisbah kos kepada pendapatan separuh daripada purata industri.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut, sila lawati www.temenos.com.

 

Contact Data