Auriant Mining AB (publ.) publicerar verksamhetsuppdatering för 6 månader 2024

Viktiga händelser:

• Under H1 2024 uppgick malmbaserade guldproduktion till 193,8 kg (6 231 oz), jämfört med 316,7 kg (10 181 oz) under H1 2023, en minskning med 39% eller 122,8 kg (3 949 oz);
  • Alluvial guldproduktion uppgick till 24,6 kg (791 oz), jämfört med 2,9 kg (92 oz), en ökning med 755% eller 21,7 kg (698 oz). Ökningen berodde främst på att vi tillsatte en entreprenör för området som vi fick tillträde till i slutet av förra året.
  • Under H1 2024 var den totala guldförsäljningen 274,5 kg (8 825 oz), jämfört med 282,8 kg (9 091 oz) under H1 2023, en minskning med 8,3 kg (267 oz) eller med 3%;
  • 203,7 kt malm med snitthalt på 1,06 g/t bearbetades genom CIL-anläggningen;
  • 64,1 kt malm bröts under H1 2024, jämfört med 66,6 kt under H1 2023, en minskning med 2,5 kt eller 4%. Volymen för avrymningen uppgick till 1 549,3 km3 (487,5 km3 eller 46% mer än under H1 2023);

Sammantaget var produktion H1 2024 i linje med Bolagets produktionsplan.

Övrigt:

• Den nuvarande gruvverksamheten i Tardan fortsätter att ha ett positivt kassaflöde;
  • Banklån är praktiskt taget återbetald nu, därmed är räntekostnaderna mycket låga;
  • Bolaget kan inte betala ränta till Golden Impala på grund av ryska valutarestriktioner, därför ökar både räntan och lånet. Uppenbarligen påverkar detta balansräkningen negativt, men det är en icke-kontant kostnad;
  • Bolaget öppnade en filial i Dubai, Förenade Arabemiraten i maj 2024. Filialen har en handelslicens för geofysiska & geologiska studier & tjänster.

Total guldroduktion

Lager per den 30 juni
 Malm 000 tonnes 58,335,123,266%
 Halt g/t 1,271,110,1614%

För mer information, vänligen kontakta:

Danilo Lange, VD
Tel: +7 495 109 02 82
E-post: d.lange@auriant.com

Företagsnamn: Auriant Mining AB
Kortnamn: AUR
ISIN-kod: SE0001337213

Auriant Mining AB (AUR) är ett svenskt gruvbolag med inriktning på prospektering och guldproduktion i Ryssland, främst i republiken Tyva, Zabaikalye och republiken Khakassia. Bolaget har för närvarande fyra licenser, inklusive två gruvor i drift (Tardan och Alluvial vid Staroverinskaya), en prospekteringstillgång i ett tidigt skede och en prospekteringstillgång under utveckling.

Sedan den 19 juli 2010 handlas Auriants aktier på First North Premier vid NASDAQ Nordic Exchange under beteckningen AUR. Läs mer på www.auriant.com. G&W Fondkommission är Certified Adviser till Auriant, för mer information besök www.gwkapital.se.

Denna information är information som Auriant Mining AB är skyldig att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades för offentliggörande, genom förmedling av kontaktpersonerna, som anges ovan, klockan 15.20 den 25 juli 2024.

Q2_2024_Press release (Operational)_SWE