Fortsatt stark utveckling av Sampokoncernen

SAMPO ABP                PRESSMEDDELANDE                7 augusti 2024 kl. 9.45

Fortsatt stark utveckling av Sampokoncernen

• Sampokoncernens bruttopremieinkomst och förmedlingsintäkter ökade med 11 procent under första halvåret på valutajusterad basis, efter en fortsatt stark utveckling inom samtliga affärsområden

• Försäkringsresultatet minskade till 580 miljoner euro (598) och totalkostnadsprocenten ökade till 85,8 procent (83,8), till följd av svåra vinterväderförhållanden i Norden och ett större antal stora skadeärenden

• Koncernens underliggande totalkostnadsprocent förbättrades med 1,5 procentenheter, drivet av en positiv utveckling i Norden och Storbritannien som endast delvis motverkades av en försvagning i Topdanmark

• Resultatet före skatt ökade till 909 miljoner euro (722), gynnat av stora avkastningar på investeringar och ett starkt försäkringsresultat i Storbritannien, samtidigt som det operativa resultatet per aktie ökade med 2 procent till 1,09 euro (1,07)

• Solvens II-graden var fortsatt stark på 179 procent, exklusive offentliggjord kapitalutskiftning och upplupen utdelning, och den finansiella hävstången uppgick till 26,1 procent

Nyckeltal

EURm1–6/20241–6/2023Förändring, %4–6/20244–6/2023Förändring, %
Resultat före skatt909722        26444363        22
If735657        12379320        18
Topdanmark112105        74942        17
Hastings7127        1634517        155
Holding-10-60        —-29-15        —
Årets resultat hänförligt till moderbolagets aktieägare653575        13310304        2
Operativt resultat549546        1296285        4
Försäkringsresultat580598        -3321306        5
   Förändring, %  Förändring, %
Vinst per aktie (EUR)1,301,13        150,620,60        3
Operativt resultat per aktie (EUR)1,091,07        20,590,56        5

Årets resultat hänförligt till moderbolagets aktieägare och vinst per aktie för januarijuni 2023 inkluderar resultatet från livförsäkringsverksamheten.

Siffrorna i den här rapporten har inte reviderats.

Sampokoncernens finansiella mål för 20242026

Mål13/2024
Tillväxt av operativt resultat per aktie (periodgenomsnitt): över 7 %2 %
Koncernens totalkostnadsprocent: under 85 %85,8 %
Solvensgrad: 150–190 %179 % (inklusive upplupen utdelning)

Finansiell hävstång: under 30 %26,1 %

Finansiella mål för 2024–2026 som offentliggjordes på kapitalmarknadsdagen den 6 mars 2024.

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Sampos stabila resultat under andra kvartalet följde de numera välbekanta dragen med en stark premietillväxt och en positiv underliggande marginalutveckling, detta tack vare disciplinerad underwriting och genomförda viktiga operativa initiativ. Resultatet före skatt förbättrades med 22 procent jämfört med samma period föregående år. Det offentliggjorda erbjudandet för de återstående aktierna i Topdanmark är ytterligare en milstolpe på vår resa mot ett starkt operativt värdeskapande.

Det andra kvartalet visade fortsatta skillnader i resultat bland skadeförsäkringsbolagen i Norden, där de stora koncernerna som spänner över flera regioner, däribland Sampo, levererade starka resultat trots stundtals utmanande skadetrender. Det är frestande att hänvisa till våra styrkor, storlek och diversifiering, men dessa utgör enbart grunden för värdeskapande, och måste samtidigt kombineras med förstklassig verksamhet. Vår framgång bygger på långsiktiga investeringar i vår operativa kapacitet och kunderbjudanden, samt den försäkrings- och kundservicekultur som vi har skapat, vilket jag berättar mer om nedan.

Låt mig börja med tillväxten. Sampo nådde en valutajusterad bruttopremieinkomst och förmedlingsintäkter på 11 procent under kvartalet, trots fortsatt liten nybilsförsäljning, tack vare investeringar i områden som Storbritannien, personförsäkringar och små och medelstora företag. Premietillväxten gynnades även av en fortsatt mycket hög förnyelsegrad, vilket speglar konkurrenskraften i våra priser och tjänster, samt stabiliteten på den nordiska marknaden. Det är värt att notera att våra kunder som drabbats av försäkringsskador är de som vanligtvis är mest nöjda. Vi arbetar nära våra försäkringspartners och gör stora investeringar i våra samarbeten så att vi snabbt och effektivt kan uppfylla våra kundlöften. På försäljningssidan fortsätter vi att nyttja våra unika kompetens, som resulterat i att vi har kunnat förnya stora distributionspartnerskap för motorförsäkring, inklusive ett av de största i Sverige under andra kvartalet.

När det gäller marginalerna krävs expertkunskap inom fler områden för att driva skadeförsäkringstillväxt. Jag är därför glad över att återigen kunna meddela goda försäkringsresultat. I Norden sticker de stabila marginalerna i samtliga affärsområden verkligen ut. Trots en sträng vinter och en tung börda av stora skador ligger totalkostnadsprocenten under första halvåret för de fyra affärsområdena inom 5 procentenheter. Detta visar att vårt konstanta fokus på varje del av verksamheten fungerar. Vi var till exempel tidiga med att anpassa priser och självrisker i Norge till följd av förändrade skadetrender. Vårt stabila resultat är också ett tecken på vårt åtagande att erbjuda kunderna rätt pris, något som vi anser vara avgörande för att bygga långvariga kundrelationer.

Den underliggande totalkostnadsprocenten under andra kvartalet förbättrades med nästan 2 procentenheter, trots försvagningen i Topdanmark, men med stöd av den starka utvecklingen i Storbritannien, där försäkringsresultatet förbättrades med 37 procent. Den brittiska verksamheten drar nytta av tidiga prishöjningar som svar på skadeinflation och investeringar i bedrägeribekämpning och förhöjd risknivå, något som – tillsammans med det gynnsamma vädret – har minskat skadefrekvensen. Det är dock viktigt att komma ihåg att vårt mål i Storbritannien är att uppnå bättre resultat genom kund- och premietillväxt till attraktiv avkastning, inte genom utökade marginaler. Det är därför ett nöje att återigen se ett ökat antal motorförsäkringskunder i Storbritannien under kvartalet. Framgent kan de underliggande marginalerna i Storbritannien både stiga och sjunka, när vi anpassar priserna för ett förbättrat resultat.

Avslutningsvis planerar vi att inleda acceptperioden för erbjudandet för Topdanmark den 9 augusti. Transaktionen skulle fullborda vår omvandling från ett finansiellt konglomerat till en enhetlig skadeförsäkringskoncern. Det skulle även innebära en operativ investering som gör det möjligt för oss att förbättra vår konkurrensposition i Danmark. Syftet är att leverera årliga synergieffekter före skatt på 95 miljoner euro som inget av bolagen kan uppnå på egen hand, samt förbättra vårt kunderbjudande genom kompletterande produkt- och distributionskompetens. Affären innebär nya möjligheter till operativt värdeskapande som kompletteras med vår storlek och diversifiering. Vår finansiella styrka ligger kvar inom målnivåerna med god marginal, också efter justeringen för den relaterade kapitalutskiftningen av 800 miljoner euro för återköp och en eventuell tvångsinlösen av minoritetsaktierna.

Torbjörn Magnusson
Koncernchef

UTSIKTER FÖR 2024

Efter det första halvårsresultatet har Sampo bibehållit sin prognos för 2024 på en totalkostnadsprocent för koncernen på 83–85 procent. Prognosen tar inte hänsyn till eventuella engångsintegreringskostnader relaterade till realiseringen av synergier med Topdanmark.

Sampokoncernens totalkostnadsprocent påverkas av viss volatilitet, som i sin tur påverkas av faktorer som hårt väder, stora skador och utvecklingen av avvecklingsresultatet. Utvecklingen på kapitalmarknaderna kommer att ha stor påverkan på det finansiella resultatet.

OFFENTLIGT UTBYTESERBJUDANDE FÖR TOPDANMARK

Den 17 juni 2024 meddelade Sampo och Topdanmark att de har ingått ett samgåendeavtal enligt vilket Sampo kommer att lämna ett rekommenderat bästa och slutligt offentligt utbyteserbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i Topdanmark som inte redan ägs av Sampo. Enligt erbjudandets villkor kommer aktieägare i Topdanmark att erhålla 1,25 nyemitterade Sampo A-aktier i utbyte mot varje innehavd aktie i Topdanmark. Vederlaget motsvarar ett premium om 27 procent gentemot stängningskursen för Topdanmark på Nasdaq Köpenhamn den 14 juni 2024.

Erbjudandeperioden planeras att inledas den 9 augusti 2024 och att avslutas den 9 september 2024. Sampo förbehåller sig rätten att förlänga erbjudandeperioden. Betalning och fullföljande av erbjudandet förväntas ske under september. Alla nödvändiga myndighetsgodkännanden har erhållits för utbyteserbjudandet.

Efter fullföljande av erbjudandet avser Sampo integrera Topdanmark i If för att förstärka sin position som ett av de ledande försäkringbolagen på den danska skadeförsäkringsmarknaden och för att befästa Sampokoncernens ledande position i Norden. Totala årliga run-rate kostnads- och intäktssynergier före skatt uppskattas uppgå till cirka 95 miljoner euro och förväntas driva en EPS ökning om cirka 6 procent, baserat på 2025 konsensusintäktsförväntningar.

Ytterligare information om erbjudandet finns på www.sampo.com/topdanmark.

Hela halvårsrapporten för januari–juni 2024, investerarpresentationen och en video med koncernchef Torbjörn Magnusson kommer också att finnas tillgänglig på www.sampo.com/result.

En telefonkonferens på engelska kommer att hållas kl. 13.30 svensk tid. Ring in på tel. +46 (0) 8 5052 0424, +1 786 697 3501, +44 (0) 33 0551 0200, eller +358 9 2319 5437. Lösenord till telefonkonferensen: Sampo Q2. Telefonkonferensen kan även följas live på www.sampo.com/result. En inspelad version kommer att finnas tillgänglig senare på samma adress.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maria Silander
kommunikationschef