4. kvartal 2004: Et år med solid fremgang

Overskuddet økte i årets tre siste måneder og bidro til at EBITDA for 2004 som helhet endte på 1 401 millioner kroner, en betydelig oppgang i forhold til 1 003 millioner kroner i 2003.

Ordreinntaket i fjerde kvartal 2004 var på 11,3 milliarder kroner, og ved utgangen av desember 2004 hadde konsernet en rekordhøy ordrereserve på hele 35,9 milliarder kroner. Aker Kværners viktigste markeder utviklet seg positivt i 2004, og konsernet økte tidlig-fase studier og anbudsaktiviteten var høy.

Kontantstrøm fra driften var 1 646 millioner kroner i 2004. Dette tallet reflekterer en nedgang på 892 millioner kroner i netto kortsiktige operasjonelle eiendeler. Kontant- og bankbeholdningen per 31. desember 2004 var 3,7 milliarder kroner etter tilbakebetaling av gjeld på i alt 560 millioner kroner i årets to siste kvartaler.

Aker Kværners kontant- og bankbeholdning ved utgangen av 2004 var positivt påvirket av forskudd fra kunder, og vil delvis bli utlignet av tilsvarende utbetalinger i kommende kvartaler.

Den positive utviklingen i 2004 er et resultat av en generell markedsoppgang, fortsatt fokus på effektivisering av driften og virkningen av en rekke endringsprogrammer implementert i Aker Kværner konsernet. Aker Kværners konkurranseevne er styrket, noe som har resultert i en sunn og velbalansert ordrereserve. Generell forutsigbarhet og konsernets robusthet er i stadig bedring.

Aker Kværner ble notert på Oslo Børs 2. april 2004. Mellom børsnotering og 31. desember steg aksjekursen med 24 prosent, noe som tilsvarer en samlet verdiøkning for selskapets aksjeeiere på 1,7 milliarder kroner i denne perioden. Aksjekursen steg videre fra 161 kroner den 31. desember 2004 til 196 kroner ved børsslutt 14. februar 2005. Markedsverdien av selskapet pr 14. februar 2005 er 10,8 milliarder kroner.

Fullstendig kvartalsrapport er vedlagt meldingen.

SLUTT

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Media:
Torbjørn Andersen, Informasjonsdirektør, Aker Kvaerner ASA. Tel: +47 67 51 30 36, Mob: +47 928 85 542

Investor relations:
Lasse Torkildsen, Vice President IR, Aker Kværner ASA, Tel: +47 67 51 30 39

AKER KVÆRNER ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Kværner»), en ledende global leverandør av ingeniørtjenester og fabrikasjon, teknologiprodukter og totalløsninger. Aker Kværner konsernet består av et antall juridiske enheter. De fleste av disse bruker Aker Kværner som merkenavn/varemerke. Virksomheten i Aker Kværner omfatter en rekke bransjer, inkludert olje- og gassproduksjon, raffinering og kjemiindustri, farmasi og bioteknologi, gruveindustri og metallforedling, kraft og papirmasse. Aker Kværner har en samlet omsetning på omlag 31 milliarder norske kroner og sysselsetter ca 21 000 ansatte i mer enn 30 land.

Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre web-sider www.akerkvaerner.com

Rapport for 4. kvartal 2004